ابداع یک روکش برای ممانعت از سوختن چوب

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپورمی گویند که اختراع آنها به "زیبایی طبیعی" چوب اجازه می دهد تا از طریق آن بدرخشد. روش های فعلی نسوز شامل استفاده از پانل های ضد حریق (مانند تخته های گچی یا منیزیم) یا پردازش چوب با مخلوط های غلیظی است که دانه های چوب طبیعی را پنهان می کند. علاوه بر این، پوشش جدید تنها 0.075 میلی متر ضخامت و شفاف است که آن را با چشم غیرمسلح نامرئی می کند. هنگامی که شعله‌های داغ پوشش محافظ را گرم می‌کنند، یک سری واکنش‌های شیمیایی پیچیده باعث می‌شود که ماده به ذغال تبدیل شود که تا بیش از 30 برابر اندازه اصلی خود منبسط می‌شود.

آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که این ذغال از آسیب رساندن آتش به چوب زیر آن جلوگیری می‌کند. بیشتر پانل های چوبی فقط دارای یک پوشش شفاف هستند که از آنها در برابر رطوبت، خوردگی آب و هوا، موریانه ها یا آفات محافظت می کند و برای مقاومت در برابر حرارت بالا طراحی نشده اند.

استادیار آراویند داساری، متخصص مواد مقاوم در برابر آتش، در یک بیانیه رسانه ای توضیح می دهد، بنابراین، الوار همچنان می تواند بسیار سریع بسوزد، به خصوص اگر محافظت نشده باشد. ما در پوشش خود از فناوری برای قفل کردن برخی ترکیبات و تعامل با رزین استفاده کردیم.  هنگامی که در معرض حرارت زیاد قرار می گیرند، آنها به طور سیستماتیک در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند و در نتیجه منجر به تشکیل ذغال می شوند.

این ذغال به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار مقاوم در برابر حرارت باشد و چوب زیر آن را از گرمای زیاد عایق کند. با توجه به اینکه پوشش نامرئی هم ایمنی و هم زیبایی شناسی را در ساخت و ساز چوبی بدون هیچ اشکالی افزایش می دهد، این نمونه ای از این است که چگونه تحقیقات بنیادی را می توان به کاربردهای تجاری با تاثیرگذاری بالا ترجمه کرد .

نویسندگان مطالعه انتظار دارند که این پوشش جدید در بین شرکت‌های ساختمانی تقاضای زیادی داشته باشد، زیرا ساختمان‌هایی که از چوب استفاده می‌کنند باید قوانین آتش‌نشانی خاصی را که توسط تنظیم‌کننده‌های ساختمان تعیین می‌شود، رعایت کنند. در حال حاضر، تنها چند محصول در بازار وجود دارند که ادعا می کنند هم شفافیت و هم ضد حریق بودن را ارائه می دهند.

با این حال، این محصولات معمولاً بسیار گران هستند.برآوردها در سطح جهانی پیش بینی می‌کنند که صنعت پوشش‌های مقاوم در برابر آتش تا سال 2029 به بیش از 1.06 میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

منبع:study find
مترجم:پریناز نصرتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا