نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حلزون ماهی‌ها و پروتئین‌های ضدیخ

 به گزارش سیناپرس اردبیل، دیوید گروبرو جان اسپارکس به کشف غیرمنتظره ای درباره حلزون ماهی در سواحل گرینلند شرقی رسیدند. هنگامی که آنها سرانجام ماهی 18 میلی متری بیولومنسنت را دیدند، در شکاف یک کوه یخ فرو رفت. از آنجایی که این یکی از معدود ماهی‌هایی بود که روی کوه یخ زندگی می‌کرد، باید کار خاصی انجام می‌داد تا بتواند کوه یخ را خانه خود کند.

در ابتدا، گروبر و اسپارکس مجذوب حلزون ماهی  (Liparis gibbus) شدند وقتی DNA ماهی را بررسی کردند، متوجه شدند که این گونه ترفند قابل توجه دیگری را پنهان کرده است: ژن هایی که برای تولید پروتئین های ضد یخ کدگذاری شده اند. برخی از قورباغه ها و مارمولک ها می توانند انجماد جزئی را تحمل کنند، اما سلول های ماهی و پستانداران نمی توانند از آسیب ناشی از کریستال های یخ جان سالم به در ببرند.

در حالی که محققان برای دهه‌ها می‌دانستند که برخی از ماهی‌های آب‌های سرد این توانایی تولید ضدیخ را دارند، حلزون ‌ماهی رنگارنگ بالاترین سطح بیان ژن پروتئین‌ها را دارد. این تیم ژنوم گونه ماهی مورد نظر ورونوشت حیوان را مورد بررسی قرار دادند که نشان دهنده پروتئین هایی است که در آن نقطه از زمان می سازد. در حالی که ژن‌های حلزون حاوی دستورالعمل‌هایی برای تولید پروتئین هستند، مشخص نیست که چگونه به توانایی ضد یخ حیوان ترجمه می‌شود.

منبع:new scientist
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل