نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع روشی جدید برای گسترش اهدای عضو بدون خطر

به گزارش سیناپرس اردبیل، گروه خونی توسط انواع آنتی ژن هایی که حاوی آن هستند با برچسب A یا B – تعیین می شود و اگر آنتی ژن های اشتباه تشخیص داده شوند، یک پاسخ ایمنی ایجاد می شود که می تواند منجر به عوارضی مانند رد عضو شود. این باعث می شود خون و اندام های بیماران با گروه خونی O که هیچ آنتی ژنی ندارند، به ویژه ارزشمند باشند زیرا می توانند به هر کسی پیوند شوند.

بنابراین برای مطالعه جدید، محققان در کمبریج روشی را برای تبدیل اندام ها به نوع O آزمایش کردند که می تواند تا حد زیادی مجموعه اندام های موجود برای پیوند را گسترش دهد. کلید یک آنزیم مشتق از باکتری به نام GH110B بود که مانند یک جفت "قیچی مولکولی" برای بریدن آنتی ژن های پوشاننده رگ های خونی اندام عمل می کند.

این تیم این آنزیم را با استفاده از دستگاه پرفیوژن نورموترمیک از طریق اندام‌ها تزریق می‌کند که خون اکسیژن‌دار را از طریق اندام‌های اهدایی شستشو می‌دهد تا آنها را بهتر حفظ کند. نتیجه نهایی عضوی است که به طور موثری از نوع O است و به هر بیماری که به آن نیاز دارد پیوند داده شود. این تیم ابتدا این تکنیک را روی قطعات بافت کلیه انسان آزمایش کردند، قبل از اینکه به سه کلیه کامل با گروه خونی B بپردازند.

این فرآیند حدود 6 ساعت طول می کشد و مشخص شد که آنتی ژن های گروه خونی در اندام ها را تا 90 درصد کاهش می دهد. نتایج بازتاب کار قبلی اوایل سال جاری است، زمانی که دانشمندان از روش پرفیوژن آنزیمی مشابه برای پاکسازی آنتی ژن های نوع A از ریه های انسان استفاده کردند. آنها همچنین یک گام فراتررفتند و پیوند ناسازگار را با معرفی خون با سطوح بالای آنتی بادی های ضد A شبیه سازی کردند و دریافتند که اندام ها کمترین آسیب ایمنی را متحمل می شوند.

این مرحله مهم کاری است که محققان در مطالعه جدید هنوز انجام نداده اند، اما آنها می گویند این مرحله بعدی در لیست است. اگر این کار موثر باشد، در نهایت می‌تواند در را به روی لیست‌های انتظار کوتاه‌تر باز کند و جان افرادی را که به پیوند اعضا نیاز دارند، به‌ویژه آنهایی که از پیشینه‌های اقلیت هستند، نجات دهد  دیگر کارهای اخیر در زمینه جلوگیری از رد عضو، پوشش‌های ویژه رگ‌های خونی، نانوذراتی که اندام را از سیستم ایمنی «پنهان می‌کنند» و حمام‌های پروتئینی که اندام‌ها را «دوباره سلولی می‌کنند» بررسی کرده است.

منبع:new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل