نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از کنه‌ها در مطالعه تغییرات آب و هوایی

به گزارش سیناپرس اردبیل، حشره کنه از رده عنکبوتیان یکی از شاخه های اصلی بندپایان می باشد. این جانور بی مهره است. محققان دانشگاه کپنهاگ پس از بررسی های فراوان درباره کنه ها به این موضوع دست یافتند که دانش محدودی در مورد چگونگی گسترش بیماری های منتقله از طریق کنه وجود دارد.هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی (IPCC) می گوید که باید نظارت بیشتری بر کنه و سایر بیماری های منتقله از طریق ناقلین وجود داشته باشد.

IPCC می گوید که ما به شدت به نظارت نیاز داریم. مردم معمولاً پس از گزیده شدن کنه به گوگل مراجعه می کنند. جنسن یکی از محققان این پژوهش می گوید این جستجوهای اینترنتی به آنها کمک می کند تا جمعیت کنه ها را در سراسر جهان مشاهده کنند و اطلاعات زیادی درباره کنه به دست آورند. ما از این واقعیت استفاده می‌کنیم که بسیاری از افرادی که توسط کنه‌ها گزیده می‌شوند، با باز کردن رایانه‌هایشان و مراجعه به Google، اطلاعات مربوط به آن‌ها را جستجو می‌کنند.

محققان بررسی کردند که آیا جستجوهای مختلف گوگل از این جمعیت‌ها با الگوهای فصلی کنه‌ها در مکان‌های خاص و تغییرات آب و هوایی مطابقت دارد یا خیر. با نگاهی به سراسر اروپا، ارتباط بسیار واضحی بین جستجوی تیک افراد در Google و تغییرات دمای محلی وجود دارد. این باور ما را در مورد الگوهای فصلی کنه ها تایید می کند.

در میان چیزهای دیگر، داده ها همچنین الگوهایی را نشان می دهند که در آن انسفالیت منتقله از کنه یافت می شود. به این ترتیب، توزیع فصول کنه‌ها ممکن است بتواند به ما بگوید که کدام بیماری‌ها در اطراف هستند و می‌توانند از طریق اکوسیستم‌های فردی منتقل شوند. ردیابی کنه ها محیط در حال تغییر را ترسیم می کند. جنسن می افزاید که پیگیری کنه ها اثرات تغییرات آب و هوایی را نیز کنترل می کند.

بنابراین گزش توسط کنه ها  و بررسی آن ها از گوگل توسط افراد راه خوبی برای محققان به منظور به دست آوردن اطلاعات کافی درباره فصل فعالیت کنه ها است. با به دست آوردن این اطلاعات دانشمندان می توانند تغییرات آب و هوایی را به خوبی بررسی کنند. از آنجا که این حیوانات به نوسانات دما و رطوبت حساس هستند، کنه‌ها نشانگر تغییرات آب و هوایی معتبری هستند.

منبع:study find
مترجم : پریناز نصرتی

 

خروج از نسخه موبایل