کشف نقش مهم لنفوسیت‌های خونی در روده

به گزارش سیناپرس اردبیل، این یافته‌ها نشان می‌دهد که در طول عفونت‌ها، در دسترس بودن موضعی قند در روده می‌تواند برای پاسخ ایمنی مفید باشد و ممکن است در رفع سریع‌ترعفونت توسط میزبان تأثیربگذارد و اهمیت داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامتی را برجسته کند. لنفوسیت‌ها در رگ‌های خونی در بدن گردش می‌کنند و به عنوان یک سیستم نظارتی عمل می‌کنند، اما یک گروه تخصصی از لنفوسیت‌ها وجود دارند که به طور دائم در بافت‌ها ساکن هستند. به منظور عملکرد صحیح، مهم است که سلول ها با محیط خود سازگار شوند.

در این مطالعه، محققان دریافتند که گروه خاصی از لنفوسیت ها که در دیواره روده قرار دارند، متابولیسم خود را با این بافت تطبیق می دهند. لنفوسیت‌های در حال گردش بیشتر عمر خود را در غدد لنفاوی می‌گذرانند، جایی که انرژی زیادی در دسترس است. انگار غدد لنفاوی با جعبه‌های ناهار پر شده‌اند. این سلول‌ها می‌توانند برای همیشه با انرژی پر شوند، و حتی جعبه‌ای را برای رفتن به دست بگیرند.

مارک ولدهون، رهبر این مطالعه توضیح می دهد که غدد لنفاوی را رها کنید تا در بدن گردش کنند. با این حال، لنفوسیت‌هایی که در بافت‌ها قرار دارند، انرژی یکسانی در دسترس ندارند. این سلول‌ها دائماً در حالت نیمه فعال هستند و آماده پاسخ به چالش‌هایی مانند عفونت هستند. ما دریافتیم که این لنفوسیت‌های ساکن می‌توانند با محیط خود در روده سازگار شوند و فعالیت خود را بسته به در دسترس بودن گلوکز تنظیم کنند.

ونسا مورایس، رهبر گروه در iMM و همکار در این مطالعه می‌گوید: «گلوکز به سرعت توسط این سلول‌ها برای تولید لاکتات یا پیروات، مولکول‌هایی که برای تولید انرژی استفاده می‌شوند، گرفته می‌شود. در روده، لنفوسیت‌های ساکن قادر به تولید انرژی سریع‌تر از لنفوسیت‌های در گردش هستند».

برای آزمایش اینکه آیا گلوکز نقشی در پاسخ ایمنی به عفونت دارد، محققان از مدلی از عفونت روده در موش استفاده کردند. نویسنده اول این مطالعه توضیح می دهد: «ما دریافتیم که در موش های آلوده به یک پاتوژن روده ای، در دسترس بودن محلی گلوکز می تواند فعال شدن لنفوسیت های ساکن و پاکسازی سریعتر عفونت را تعیین کند».

این نتایج نشان می‌دهد که لنفوسیت‌های ساکن با محیط خود سازگار هستند، که به نوبه خود برای تنظیم پاسخ به عفونت استفاده می‌شود. اثر در دسترس بودن محلی گلوکز که اکنون کشف شده است نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند بر سلول های ایمنی روده تأثیر بگذارد و اهمیت داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سیستم ایمنی را برجسته می کند.

 

medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا