نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط وضعیت آناتومیکی بدن با نحوه جذب دارو در معده

 به گزارش سینا پرس اردبیل، محققان از جدیدترین "StomachSim" بر اساس آناتومی واقع گرایانه معده انسان – برای تجزیه و تحلیل و تعیین میزان مؤثر بودن داروهایی که مردم باید ببلعند استفاده کردند. اگرچه ممکن است نسبتاً آسان به نظر برسد، اما دانشمندان می گویند که بلعیدن قرص در واقع پیچیده ترین راه برای انسان برای جذب مواد دارویی است. زیرا فراهمی زیستی دارو به ترکیبات دارو و محیط پویای معده پس از رسیدن به دستگاه گوارش بستگی دارد.

محققان دانشگاه جان هاپکینز می گویند مدل معده آنها اولین مدل از نوع خود است که بیومکانیک معده را با حرکت قرص و انحلال دارو همراه می کند تا مشخص کند چه مقدار از مواد دارویی فعال واقعاً از پیلور عبور کرده و به دوازدهه می رسد. tomachSim همچنین تیم را قادر ساخت تا میزان تخلیه و رهاسازی یک داروی محلول در دوازدهه را در موقعیت‌های مختلف فیزیولوژیکی محاسبه و مقایسه کند.

راجات میتال، یکی از محققان دانشگاه جان هاپکینز، در یک بیانیه رسانه ای می گوید: «مصرف خوراکی علیرغم اینکه رایج ترین انتخاب برای تجویز دارو است، به طرز شگفت آوری پیچیده است. هنگامی که قرص به معده می رسد، حرکت دیواره های معده و جریان محتویات داخل آن، سرعت حل شدن آن را تعیین می کند.  خواص قرص و محتویات معده نیز نقش مهمی ایفا می کنند».

با این حال، روش های تجربی یا بالینی فعلی برای ارزیابی انحلال داروهای خوراکی در توانایی آنها برای مطالعه این موضوع محدود است، که درک چگونگی انحلال را به چالشی تبدیل می کند. در اختلالات مختلف معده، مانند گاستروپارزی، که تخلیه معده را کند می کند، تحت تاثیر قرار می گیرد.
 میتال اضافه می کند که محتویات معده و دینامیک مایع معده از جمله عواملی هستند که به فراهمی زیستی دارو کمک می کنند.  علاوه بر این، انقباضات معده می تواند باعث فشار و ایجاد حرکات پیچیده قرص در بدن شود. محتویات معده و دینامیک مایع معده از جمله عواملی هستند که به فراهمی زیستی دارو کمک می کنند. ع

لاوه بر این، انقباضات معده می تواند باعث فشار و ایجاد حرکات پیچیده قرص در بدن شود. همه این عوامل منجر به نرخ های متفاوت انحلال قرص و تخلیه ناهموار قرص به دوازدهه می شود. محققان می گویند این مسائل چالش های متعددی را برای طراحی داروهای خوراکی، به ویژه قرص هایی که واکنش تاخیری دارند، ایجاد می کند.

میتال نتیجه می گیرد: «در این کار، ما یک پلت فرم شبیه سازی کامپیوتری جدید را نشان می دهیم که پتانسیل غلبه بر این محدودیت ها را ارائه می دهد». مدل‌های ما می‌توانند داده‌های مرتبط زیستی در مورد انحلال دارو تولید کنند که می‌تواند بینش مفید و منحصربه‌فردی را در مورد فرآیندهای فیزیولوژیکی پیچیده پشت تجویز خوراکی قرص‌ها ارائه دهد. این یافته ها در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل