نگاهی به اثرات مخرب افزایش گرمای جهانی

 به گزارش سیناپرس اردبیل،تاثیرات گرمایش جهانی شامل تغییرات زیست محیطی و اجتماعی ناشی از افزایش در دمای جهانی است. پیش بینی تغییرات آب و هوایی در آینده نشان دهنده گرم شدن بیشتر کره زمین، بالا آمدن سطح دریا، وشدت برخی از حوادث آب وهوایی را نشان می دهد.

بر اساس تحقیقاتی که در ماه گذشته منتشر شد، آینده سریعتر از آنچه محققان می ترسیدند فرا رسیده است، به ویژه در اروپای غربی، که کانون موج گرما است. این ها امواج گرمایی بی سابقه ای هستند که انتظارات ناشی از مدل های آب و هوایی را به چالش کشیده اند. محققان اکنون در تلاش هستند تا جزئیات موج گرمای امسال را تشریح کنند تا بهتر بفهمند گرمای شدید چگونه بر جامعه آینده تأثیر می گذارد.

گرمای شدید یکی از مرگبارترین پیامدهای جهانی است. به طور مستقیم افراد را می کشد. تخمین زده می شود که موج گرما در اروپا در سال 2003 بیش از 70000 نفر را کشته است. امواج گرما همچنین می‌تواند بلایای دیگر مانند آتش‌سوزی‌ها را تشدید کند و تلفات زیادی بر سلامت روان وارد کند. اگرچه موج گرما در چند سال گذشته بدتر شده است، اما مطالعات مربوط به شدیدترین نمونه ها پس از موج گرما در ژوئن 2021 در منطقه شمال غربی اقیانوس آرام در آمریکای شمالی به جلو حرکت کردند. 

ویکی تامپسون، دانشمند آب و هوا در بریستول، می گوید که موج گرما آنقدر از نمودارها دور بود که اساساً زمینه تحقیقات در مورد گرمای شدید را دوباره تنظیم کرد. در مطالعه‌ای که در ماه مه منتشر شد، او و همکارانش نشان دادند که تنها پنج موج گرمایی که از سال 1960 در هر نقطه از جهان ثبت شده‌اند، شدیدتر بوده‌اند، همانطور که با انحراف از آب و هوای دهه قبل اندازه‌گیری می‌شود. 

او می‌گوید تنها با نگاهی به رکوردهای دمایی در سراسر شمال غربی اقیانوس آرام از سال‌های قبل از این رویداد، «کاملاً غیرمحتمل» به نظر می‌رسید که چنین موج گرمایی رکوردشکنی رخ دهد. چهل و شش ایستگاه هواشناسی رکورد قبلی دمای بالای 38.7 درجه سانتیگراد را که فقط سه سال پیش ثبت شده بود، شکستند. تخمین زده می شود که صدها نفر جان باخته اند.

اریش فیشر، دانشمند آب و هوا در مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ می گوید: «مانند موج گرمای شمال غرب اقیانوس آرام در سال 2021، موج گرمای سال 2022 بریتانیا ممکن است کاتالیزوری برای درک عواملی باشد که باعث می شود امواج گرما شدیدتر از حد انتظار شود». فیشر و همکارانش در یک مطالعه مدل‌سازی که سال گذشته منتشر شد، پیش‌بینی کردند که در دهه‌های آینده، افراط‌های اقلیمی رکوردهای قبلی را با حاشیه‌های زیادی خواهد شکست.

کای کورنهوبر، دانشمند آب و هوا در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک می گوید: «در واقع، این قاره چندین بار طی پنج سال گذشته شاهد گرمای بی سابقه بوده است». او بخشی از تیمی بود که اروپای غربی را به ویژه در معرض امواج گرما معرفی کرد. در طول چهار دهه گذشته، گرمای شدید در آنجا با سرعتی سه تا چهار برابر سریعتر از سایر مناطق با عرض جغرافیایی متوسط در نیمکره شمالی افزایش یافته است. این می تواند به این دلیل باشد که جریان جت جوی که به سمت شرق از اقیانوس اطلس شمالی می گذرد، اغلب با نزدیک شدن به اروپا به دو رشته مجزا تقسیم می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، رشته ها می توانند طوفان ها را از اروپا دور کنند و اجازه دهند موج گرما ایجاد و ادامه یابد.

هنوز مشخص نیست که آیا تغییرات آب و هوایی منجر به تعداد بیشتری از این «جت‌های دوتایی» شده است یا خیر، اما این الگو موج گرمای جولای امسال را در اروپای غربی ایجاد کرد و مسئول بسیاری از رویدادهای گرمای اخیر در آنجا است. کورنهوبر می‌گوید: «الگوهای مشابهی از دینامیک اتمسفر ممکن است در آشکار کردن عواملی که رویدادهای گرما را شدیدتر از حد انتظار می‌کنند، مهم باشند. یکی از دلایل ممکن است الگوهای جوی به نام امواج راسبی باشد که به شکل مارپیچی در سراسر سیاره مستقر می شوند و الگوهای راکد آب و هوایی را در مکان های خاص ایجاد می کنند، که سپس مستعد گرمای شدید می شوند».

این موارد ممکن است تحت گرمایش جهانی رایج تر شوند یا نباشند. دیپتی سینگ، دانشمند آب و هوا در دانشگاه ایالتی واشنگتن در ونکوور، می‌گوید: «احتمال وجود موج‌های گرمای همزمان، غیرمرتبط با الگوهای جوی، با گرم شدن آب و هوا افزایش می‌یابد». با ادامه افزایش دمای جهانی، دانشمندان اقلیم بر اهمیت کاهش انتشار کربن و افزایش توانایی مردم برای سازگاری با دمای شدید تاکید می‌کنند.

منبع:nature news
مترجم: پریناز نصرتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا