نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش وانیل در افزایش تنوع زیستی

به گزارش سیناپرس اردبیل، تولید وانیل تا حد زیادی به کشاورزان در مناطق گرمسیری بستگی دارد. ماداگاسکار یکی از بزرگترین تولیدکنندگان وانیل است. ارکیده وانیلی نیمه اپی فیتیک معمولاً در جنگل های زراعی بر روی درختان پشتیبان در ترکیب با درختان سایه دار رشد می کند. قیمت وانیل بسیار در نوسان است و مدام در حال تغییر است.

تولید وانیل در شمال شرقی ماداگاسکار متمرکز است. جنگل های زراعی وانیلی در یک ماتریس کشاورزی ناهمگن متشکل از مزارع برنج، آیش، قطعات جنگل و سایر محصولات نقدی قرار دارند. همچنین جنگل‌های سرسبز قدیمی در این منطقه یافت می‌شود که دارای تنوع زیستی استثنایی و غنی با اهمیت جهانی است.

نرخ جنگل زدایی در سراسر ماداگاسکار توسط نیروهای محلی و همچنین بین المللی بالاست.  گروفارستری، به ویژه زراعت جنگلی متنوع با چندین محصول، اغلب به عنوان کاربری سودآور از زمین در نظر گرفته می شود که تنوع زیستی بیشتری را نسبت به سایر انواع زمین های زراعی، به ویژه کشت های تکی حفظ می کند.

تا آغاز این پروژه، اطلاعات کمی در مورد اثرات زراعی وانیل بر تنوع زیستی و همچنین فرصت‌های حفاظتی آن وجود داشت. اینکه آیا جنگل‌های زراعتی استوایی به توقف جنگل‌زدایی کمک می‌کنند یا کاهش تنوع زیستی را تسریع می‌کنند به تاریخچه استفاده از زمین بستگی دارد، به این معنی که آیا آنها در زمین‌های باز (مانند زمین‌های زراعی، مراتع، آیش یا زمین‌های تخریب‌شده) یا با نازک شدن جنگل ایجاد شده‌اند.

جنبه تاریخ استفاده از زمین به طور شگفت انگیزی در بیشتر مطالعات مربوط به کشاورزی زراعت استوایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه، ارزش بسیاری از جنگل‌های زراعتی استوایی برای حفاظت از تنوع زیستی، احیای اکوسیستم، و تشدید پایدار تولیدات کشاورزی بی‌نتیجه باقی مانده است.

برخلاف تخریب جنگل توسط جنگل‌های وانیلی مشتق شده از جنگل، تبدیل زمین‌های آیش به جنگل‌های وانیلی می‌تواند عملکردهای مهم اکوسیستم را احیا کند. زمین های آیش، که بخشی از چرخه کشت در حال تغییر برای تولید برنج تپه ای را تشکیل می دهد، در ماداگاسکار افزایش یافته است و در شمال شرقی ماداگاسکار گسترده است. به طور همزمان، ماداگاسکار 44 درصد از جنگل های اولیه خود را در شش دهه گذشته از دست داده است، و به دنبال راه حل های استفاده از زمین در راستای حفظ و نگهداری با تولیدات کشاورزی است.

محققان تأثیر جنگل‌کاری وانیل را بر روی گونه‌های متعدد از جمله درختان، گیاهان علفی، پرندگان، دوزیستان، خزندگان، پروانه‌ها و مورچه‌ها اندازه‌گیری کردند و از داده‌های عملکرد 30 جنگل‌های وانیلی برای شناسایی مبادلات عملکرد و تنوع زیستی استفاده کردنند. محققان ارزش تنوع زیستی جنگل‌های وانیلی مشتق‌شده از جنگل و آیش را ارزیابی کردند و آن را با جنگل‌های قدیمی، قطعات جنگلی و زمین‌های آیش مقایسه کردند. تیم تحقیقاتی  این پروژه دریافتند که هیچ رابطه ای بین عملکرد وانیل با غنای کلی گونه وجود ندارد. علاوه بر این، تاریخچه استفاده از زمین برای تنوع زیستی اهمیت داشت، اما نه برای محصول وانیل، که نشان‌دهنده فرصت‌های برابر برای کشاورزی سودآور در زمین‌های آیش بدون نیاز به تخریب بیشتر جنگل است. گونه‌های بومی مخصوصاً از راه‌اندازی جنگل‌کاری وانیلی در زمین‌های آیش بهره‌مند شدند.

جنگل‌های زراعی وانیلی که در جنگل‌ها ایجاد شده‌اند، تنوع زیستی (به ویژه بومی) را در مقایسه با جنگل‌های قدیمی و قطعات جنگلی کاهش می‌دهند، اما جنگل‌های زراعی وانیلی که در زمین‌های آیش ایجاد شده‌اند، تنوع زیستی را در مقایسه با آیش افزایش می‌دهند، بنابراین فرصتی برای حفاظت در خارج از مناطق حفاظت‌شده ارائه می‌دهند. توصیه می‌کنیم جنگل‌های زراعتی وانیلی مشتق از جنگل‌های موجود را حفظ کنید و جنگل‌های زراعی وانیلی مشتق از آیش را برای استقرار قطعات وانیلی در آینده ارتقا دهید.

 

 منبع: ecoevocommunity.nature
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل