نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نجات یک نهنگ از گونه‌ در معرض انقراض

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیم محققین با یک هلیکوپتر بر فراز آب ها پرواز کردند تا این نهنگ در حال انقراض یعنی بلوگا را که به سمت رودخانه سن شنا کرده است را ردیابی کنند. آنها همه تلاش خودرا برای ردیابی و نجات این گونه از نهنگ کردند. محققین در این راه حتی از هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده کردند .یکی از محققین گفت این موجود سه تا چهار ساعت ساکن بود و من توانستم آن را از روی قایق ها مشاهده کنم که در آخر برای نفس کشیدن بیرون آمد.

لامیا اسمالالی، رئیس انجمن حفاظت دریایی، که به تلاش های نجات این نهنگ در حال انقراض کمک  کمک می کند، گفت: «نهنگ یافت شده بسیار لاغر بود و اگر به آن غذای کافی ندهند و مراقبت لازم را به عمل نیاورند ممکن است از بین برود». او افزود که آنها در تلاش بودند تا با رژیم غذایی ماهی تازه این پستاندار را به دریا برگردانند.

به گفته سرویس ملی اقیانوس ایالات متحده، نهنگ‌های بلوگا که با پوست سفید و سر پیازی‌شان قابل تشخیص هستند، معمولاً بین 13 تا 20 فوت طول دارند و همچنین آنها موجوداتی اجتماعی و دوستانه هستند. آنها از جمله گونه های قطبی و زیر قطبی نهنگ ها هستند

این گونه از نهنگ ها شباهت زیادی به دلفین ها دارند. این وال ها به کندی شنا می کنند و خوراک عمده آنها ماهی است. این گونه به دلیل رنگ خیره کننده و لبخند همیشگیشان توجه همگان را به خود جلب می کنند. محققین همه تلاش خودرا کردند تا از این موجود کمیاب محافظت کنند و با دادن غذای کافی آن را از رود سن به سمت دریا برانند.

پس از بررسی های بیشتر دربار وضعیت جسمی این موجود آنها به این نتیجه رسیدند بهتر است با مراقبت های ویژه او را با هواپیما به خانه برگردانند. امید است با تلاش برای حفظ جان اینگونه نادر و در حال انقراض از نهنگ ها کمکی در راستای حفظ جانداران محیط زیست انجام شود.

منبع:NBCNEWS
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل