ملخ‌ها سلول‌های سرطانی را تشخیص می‌دهند

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان MSU دریافته‌اند که ملخ‌ها در واقع می‌توانند تفاوت بین سلول‌های سرطانی و سلول‌های سالم را در انسان  با بویدن تشخیص دهند. ملخ ها حتی می توانند بین خطوط مختلف سلول های سرطانی تمایز قائل شوند.

نویسندگان مطالعه بر این باورند که یافته‌های آن‌ها، که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌اند، زمینه اولیه دستگاه‌هایی را فراهم می‌کند که از نورون‌های حسی حشرات برای تشخیص زودهنگام سرطان استفاده می‌کنند. انسان‌ها هنوز برای استشمام داروها، بمب‌ها و در سناریوهای اخیر، حتی مشکلات سلامتی مانند قند خون پایین یا COVID-19 به سگ‌ها متکی هستند. دانشمندان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا فناوری‌ای بسازند که بتواند حس بویایی را تقلید کند، اما هنوز هیچ چیز قادر به تکرار حساسیت و ویژگی بویایی بیولوژیکی قدیمی نیست.

پروفسور ساها می‌افزاید: «دانشمندان بیش از 15 سال است که روی «بینی‌های الکترونیکی» کار می‌کنند، اما هنوز به آنچه زیست‌شناسی می‌تواند یکپارچه انجام دهد، نزدیک نیستند».  با بازگشت به سرطان، تشخیص زودهنگام از اهمیت بالایی برخوردار است.  زمانی که پزشکان در مرحله اول به سرطان مبتلا می شوند، بیماران هنوز 80 تا 90 درصد شانس زنده ماندن دارند. در همین حال، سرطانی که در مرحله چهار شناسایی می شود، 10 تا 20 درصد احتمال زنده ماندن را به همراه دارد.

سلول های سرطانی و سلول های سالم کاملاً متفاوت عمل می کنند و در حین کار و رشد، ترکیبات شیمیایی متفاوتی ایجاد می کنند.  اگر این مواد شیمیایی مرتبط با سرطان به ریه ها یا راه های هوایی فرد برسد، این ترکیبات در تنفس فرد قابل تشخیص هستند. با شروع راه‌حل‌هایی که قبلاً توسط زیست‌شناسی و دوره‌های تکامل به کمال رسیده‌اند، محققان می‌گویند که اساساً مغز حشرات را «هک می‌کنند» تا از آن برای تشخیص بیماری استفاده کنند.

محققان می گویند همه این عوامل باعث شد که ملخ ها به سوژه های مطالعه ایده آل تبدیل شوند. در سطح عملی تر، اتصال الکترودها به مغز ملخ ها برای تیم آسان بود. سپس، محققان پاسخ حشرات به نمونه‌های گاز تولید شده توسط سلول‌های سالم و سلول‌های سرطانی را ثبت کردند، سپس از آن سیگنال ها برای ایجاد پروفایل های شیمیایی سلول های مختلف استفاده کردند.

در سال 2020، زمانی که پروفسور ساها در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس بود، پروژه تحقیقاتی مشابهی را رهبری کرد. در آن زمان او روی ایجاد فناوری تشخیص بمب با کمک ملخ کار می کرد.  یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز پروفسور کانتاگ، درک بهتر این موضوع است که چرا سلول‌های تولید شده از سرطان‌های دهان وقتی زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرند، ظاهر متفاوتی از خود نشان می‌دهند. کار قبلی آزمایشگاه او متابولیت های مختلفی را در رده های سلولی مختلف پیدا کرده است که تا حدی برخی از این تفاوت های نوری را توضیح می دهد. 

علاوه بر این، برخی از آن متابولیت‌ها فرار هستند، به این معنی که می‌توانند در هوا منتقل شوند وبوییده شوند.دو گروه MSU برای تعیین اینکه ملخ ها چگونه می توانند سلول های سالم را از سلول های سرطانی از طریق سه رده سلول سرطان دهان متمایز تشخیص دهند، با یکدیگر همکاری کردند. پروفسور کانتاگ توضیح می‌دهد: « وقتی حشرات توانستند سه سرطان مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند، بسیار شگفت‌ زده شدیم».

منبع: medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا