نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طبیعت سلامتی جسم و روان را تقویت می‌کند

 به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات متعدد اثرات مثبتی را که طبیعت و محیط اطراف می تواند بر سلامت ذهنی و جسمی داشته باشد نشان داده است.

اکنون، پژوهش جدیدی که در 5 آگوست از دانشگاه توکیو منتشر شد، نشان می‌دهد که مزایای گذراندن وقت در طبیعت بسیار فراتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. ارتباط با طبیعت فرصت هایی برای تفریح و فراغت، رشد فردی، روابط اجتماعی و تجربیات زیبایی شناختی را فراهم می کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که درگیر شدن در چنین فرصت‌هایی می‌تواند مزایایی مانند افزایش سلامت جسمی و روانی، انسجام اجتماعی را به همراه داشته باشد. در کنار 227 مسیر شناسایی شده توسط محققان دانشگاه توکیو، گاسپاراتوس گفت که آنها همچنین 16 مکانیسم فردی را تعیین کردند.

یکی از محققین به نام گاسپاراتوس این مکانیسم ها را به عنوان «انواع فراگیر ارتباطی که از طریق آن مسیرهای خاص تری ایجاد می شود» توصیف کرد. به گفته گاسپاراتوس، مطالعات قبلی قبلاً برخی از مکانیسم ها را برجسته کرده بود، اما تحقیقات جدید 10 مکانیسم دیگر را شناسایی کرده است. گاسپاراتوس گفت: «اگرچه یافته‌ها لزوماً شگفت‌انگیز نیستند، حداقل برای متخصصان در زمینه مطالعه ما اولین تلاش جامع را برای نظام‌بندی آنها انجام می‌دهد».

از این نظر، یک پایگاه اطلاعاتی منسجم و چارچوب مفهومی از چگونگی این پیوندها فراهم می‌کند. وقتی صحبت از ارتباط با طبیعت و محیط می شود، این مکانیسم ها را می توان به روش های مختلفی تحریک کرد. به عنوان مثال، قدم زدن ملایم در جنگل، کمک به تمیز کردن ساحل، کاوش در یک شهر جدید، یا جستجوی توت ها، همه فعالیت هایی هستند که حس ارتباط را تحریک می کنند. با برنامه‌های شلوغ، همیشه نمی‌توان ساعت‌ها را به فعالیت‌های خارج از منزل اختصاص داد، به‌ویژه برای کسانی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند.  بنابراین، چه مدت باید خود را در طبیعت غرق کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید؟
 یکی از اولین مطالعات روانشناسی محیطی شناخته شده توسط راجر اولریش نشان داد که حتی مشاهده طبیعت از روی تخت بیمارستان می تواند بهبودی شما را از عمل جراحی کوتاه کند و بر میزان درد شما تأثیر بگذارد. همه ما می دانیم که گذراندن وقت در طبیعت می تواند احساس خوبی در ما ایجاد کند، و مجموعه ای از شواهد در حال رشد به ما کمک می کند تا دلیل آن را درک کنیم.

تحقیقات دانشگاه توکیو دانش علمی و آگاهی از رابطه بین محیط و رفاه را افزایش می دهد، که ممکن است پیامدهای بزرگتری برای سلامت عمومی داشته باشد. به گفته گاسپاراتوس، محققان بر این باورند که یافته های آنها "می تواند کاربردهای عملی برای اطلاع رسانی به سیاست گذاران و دست اندرکاران در گفتمان مدیریت اکوسیستم داشته باشد.

به یاد داشته باشید، راه های زیادی وجود دارد که می توانید به طبیعت دسترسی داشته باشید و همچنان از مزایای آن بهره مند شوید، حتی اگر در یک شهر زندگی می کنید. رفتن به پیاده روی محله، افزودن گیاهان بیشتر به خانه یا محل کار و دریافت نور خورشید بیشتر می تواند به تحریک حس ارتباط با طبیعت کمک کند.

منبع:health news
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل