نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر اختلالات روانی بر سلامت کودکان

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه کمبریج، کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه کاردیف، یک مطالعه همگروهی ملی در بریتانیا را ایجاد کردند که هدف آن کشف چگونگی تأثیر تغییرات ژنتیکی بر رفتار کودکان و جوانان است تا مراقبت‌ های بهتری را ارائه دهند.

محققان امروز با نوشتن در The Lancet Psychiatry، نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های تقریباً 2800 کودک با  تغییرات DNA آنها که با ناتوانی ذهنی مرتبط است را منتشر کردند. پروفسور لوسی ریموند از دانشگاه کمبریج، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «ما توانسته ایم بزرگترین مطالعه تا به امروز را در مورد تاثیر گونه های ژنتیکی نادر مرتبط انجام دهیم. آنچه که ما از والدین دریافته‌ایم این است که این کودکان به احتمال زیاد به سایر بیماری‌های عصبی رشدی یا سلامت روانی مبتلا می‌شوند که می‌تواند چالش‌های بیشتری هم برای کودکان و هم برای خانواده‌هایشان ایجاد کند».

تمامی شرکت کنندگان مورد آزمایش بین 4 تا 19 سال سن داشتند. تقریباً کمتر از سه چهارم (74 درصد) دچار ناتوانی ذهنی ناشی از تکرار یا حذف بخش‌هایی از DNA بودند که به اصطلاح نوع شماره کپی (CNV) نامیده می‌شود. افراد باقیمانده به دلیل یک اشتباه در DNA آنها – تغییر در نوکلئوتیدهای A، C، G یا T – که به عنوان یک نوع نوکلئوتیدی (SNV) نامیده می شود، ناتوانی داشتند. در مقایسه با جمعیت ملی انگلیسی، کودکان مورد مطالعه تقریبا 30 برابر بیشتر احتمال داشت که اوتیسم داشته باشند. از هر ده نفر (11%) یک نفر دچار اختلال اضطرابی بود که خطر آن 1.5 برابر بیشتر بود. نرخ افسردگی دوران کودکی به طور قابل توجهی کمتر بود، فقط 0.4٪ در مقایسه با 2.1٪ از جمعیت عمومی، اما ممکن است در چند سال آینده افزایش یابد، زیرا برخی از اختلالات سلامت روان تا اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع نمی شوند.

گزارشات نشان می‌دهند که تقریباً همه کودکان (94٪) حداقل یک مشکل سلامت جسمی مهم از جمله اختلال در خواب (65٪)، اختلالات حرکتی یا حرکتی (64٪) یا تشنج (30٪) داشتند. دکتر جین ولستنکرافت از موسسه بهداشت کودک گریت اورموند استریت، کالج دانشگاهی لندن، می‌گوید: «آزمایش‌های معمول ژنومی اکنون به والدین این امکان را می‌دهد که علت ژنتیکی ناتوانی‌های ذهنی در تعداد فزاینده‌ای از کودکان را درک کنند، اما به دلیل اینکه بسیاری از این شرایط نادر هستند، ما هنوز اطلاعاتی در مورد تأثیر این امر بر سلامت روانی آینده فرزندان  نداریم». 

ناتوانی های ذهنی با افزایش احتمال ابتلا به شرایط عصبی رشدی و همچنین مشکلات عاطفی و رفتاری مرتبط است، محققان دریافتند در جایی که یک علت ژنتیکی قابل شناسایی وجود دارد، این احتمال به طور قابل توجهی تقویت می شود. این نشان می دهد که این کودکان باید ارزیابی اولیه داشته باشند.

پروفسور دیوید اسکوز از موسسه بهداشت کودک گریت اورموند استریت، کالج دانشگاهی لندن، گفت: «امیدواریم این کار به بهبود هدف گذاری ارزیابی ها و مداخلات برای حمایت از خانواده ها در اولین فرصت کمک کند. ما دوست داریم آموزش های بهتری برای مراقبت های بهداشتی ببینیم. ما ارزش بالقوه آن را از نظر اولویت بندی کودکان دارای نیازهای سلامت روان برای خدمات بهداشت روانی کودکان که در حال حاضر در بریتانیا بسیار محدود هستند، شناسایی کرده ایم». والدین بچه ها باید مراقب کودکان خود باشند و گوش به زنگ باشند اگر مشکلی برای آن ها پیش آمد چگونه کمکشان بکنند.

 

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل