نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرت زدن مکرر زنگ خطر ابتلا به سکته مغزی و فشار خون بالا

به گزارش سیناپرس اردبیل، این اولین مطالعه ای است که با استفاده از هر دو تجزیه و تحلیل مشاهده ای شرکت کنندگان در یک دوره طولانی به بررسی این موضوع می پردازد که آیا چرت زدن مکرر با فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است یا خیر.

محققان این روش را با منبع مورد اعتماد تصادفی مندلی ترکیب کردند؛ جایی که دانشمندان از نشانگرهای ژنتیکی برای بررسی اینکه آیا یک عامل خطر می تواند باعث ایجاد یک بیماری خاص شود، استفاده می کنند. مطالعات قبلی در مورد این پیوند نتایج متناقضی ارائه کرده است. به عنوان مثال، این مطالعه در سال 2017 نشان داد که چرت زدن در طول روز ممکن است با خطر بالاتر فشار خون همراه باشد، در حالی که یک مطالعه سال 2019 نشان داد که چرت زدن در طول روز ممکن است در برابر فشار خون بالا محافظت کند.

این مطالعه داده های ژنتیکی و سلامتی بیش از 500000 شرکت کننده 40 تا 69 ساله را که بین سال های 2006 تا 2010 در بریتانیا زندگی می کردند، ثبت کرد. شرکت کنندگانی که قبلاً در ابتدای مطالعه فشار خون بالا یا سکته مغزی داشتند از نتایج حذف شدند.  در نهایت، محققان 358451 شرکت‌کننده را بررسی کردند تا ارتباط بین دفعات چرت زدن و اولین بار گزارش‌های سکته مغزی یا فشار خون بالا را بررسی کنند. با تجزیه و تحلیل مشاهده‌ای آینده‌نگر، محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که در طول روز بیشتر چرت می‌زنند، به احتمال زیاد مرد، مسن‌تر، دارای تحصیلات کمتر، درآمد پایین‌تر، بودند.

پس از اینکه محققان عوامل خطر را تنظیم کردند، دریافتند افرادی که گاهی چرت می زنند، خطر ابتلا به فشار خون بالا را تا 7 درصد، خطر سکته مغزی را تا 12 درصد و خطر سکته مغزی ایسکمیک؛شایع ترین نوع سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون که از خون جلوگیری می کند، افزایش می دهد. دکتر یو-مینگ نی، متخصص قلب در موسسه قلب و عروق در مرکز پزشکی Orange Coast به MNT گفت که چرت زدن به خودی خود احتمالاً مشکلی نیست.

در واقع احساس نیاز به چرت زدن و احساس این که خواب کافی نداریم نشانه بدی است. دکتر نی توصیه می کند افرادی که فکر می کنند ممکن است آپنه خواب داشته باشند با پزشک خود صحبت کنند.  آپنه خواب یک بیماری شایع است که در آن تنفس فرد چندین بار هنگام خواب متوقف می شود و شروع می شود. علائم می تواند شامل احساس خستگی، تحریک پذیری و مشکل در تمرکز در طول روز باشد.

دکتر نی همچنین به بیماران خود یادآوری می کند که مراقب خاموش کردن صفحه نمایش چند ساعت قبل از خواب باشند. اگر در شب در معرض نور قرار می گیرید، از تلویزیون، یا از صفحه نمایش رایانه، یا از تلفن هوشمندتان که مغز [شما] را فریب می دهد تا فکر کنید هنوز وقت خواب نرسیده است دوری کنید.

 

منبع: medical news
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل