نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش اثرات مخرب نور آبی با افزایش سن انسان

به گزارش سیناپرس اردبیل، نور طبیعی برای یک ریتم شبانه روزی سالم حیاتی است، درواقع برای الگوهای غذا خوردن و خواب افراد مهم است. با این حال، قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی خواب را مختل می کند و باعث اختلالات شبانه روزی می شود. 

Jaga Giebultowicz، محقق کالج علوم OSU که ساعت‌های بیولوژیکی را مطالعه می‌کند، خاطرنشان می‌کند که مردم در معرض مقادیر فزاینده‌ای نور در طیف آبی قرار می‌گیرند، زیرا LEDها کسر بالایی از نور آبی را ساطع می‌کنند. این فناوری، روشنایی LED، حتی در اکثر کشورهای توسعه یافته، به اندازه کافی برای دانستن اثرات آن در طول عمر انسان مورد استفاده قرار نگرفته است. 

نگرانی های فزاینده ای وجود دارد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مصنوعی، به ویژه نور LED غنی شده با آبی، ممکن است برای سلامت انسان مضر باشد. در حالی که اثرات کامل قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول عمر هنوز در انسان شناخته نشده است، پیری سریع مشاهده شده در ارگانیسم مدل کوتاه مدت باید ما را از پتانسیل آسیب سلولی توسط این عامل استرس زا آگاه کند. دانشمندان از مگس های میوه برای آزمایش استفاده می کنند.

مگس میوه به این دلیل مورد استفاده قرار گرفت که مکانیسم های سلولی و رشدی را با حیوانات دیگر از جمله انسان مشترک است.مگس‌های میوه در تاریکی نگهداری می‌شوند و سپس در سنین بالاتر به محیطی با نور آبی ثابت از LED منتقل می‌شوند.این مطالعه شامل تأثیر نور آبی بر میتوکندری سلول‌های مگس بود. 

محققان می گویند میتوکندری به عنوان نیروگاه سلول عمل می کند و آدنوزین تری فسفات، یک منبع انرژی شیمیایی را ایجاد می کند.  تحقیقات قبلی نشان داد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی بر طول عمر مگس‌ها تأثیر می‌گذارد، از جمله اینکه آیا نور در چشم‌ها می‌درخشد یا نه.  مگس ها پس از قرار گرفتن در چرخه های روزانه 12 ساعته در نور و 12 ساعت در تاریکی، در مقایسه با مگس هایی که در تاریکی مطلق یا مگس هایی که در نور با طول موج های آبی فیلتر شده بودند، زندگی کوتاه تری داشتند.

محققان می گویند که مگس ها حرکت را مختل کرده بودند زیرا نور آبی به سلول های شبکیه و نورون های مغز آنها آسیب می رساند. آنها توانایی بالا رفتن از دیوارهای محوطه خود را کاهش داده بودند. جنبه جدید این مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مزمن با نور آبی می‌تواند مسیرهای تولید انرژی را حتی در سلول‌هایی که در تشخیص نور تخصصی نیستند، مختل کند. ما تشخیص دادیم که واکنش‌های خاص در میتوکندری به‌طور چشمگیری توسط نور آبی کاهش می‌یابد، در حالی که واکنش‌های دیگر با افزایش سن، مستقل از نور آبی کاهش می‌یابد.  شما می توانید آن را به عنوان قرار گرفتن در معرض نور آبی در نظر بگیرید که باعث آسیب مگس های پیر می شود.
محققان پیشنهاد میکنند برای مبارزه با نور آبی افراد باید عینک هایی با عدسی کهربایی داشته باشند.این نور آبی را فیلتر می کند و از شبکیه ما محافظت می کند.

 

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل