نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سخت پوستان به افزایش باروری جلبک‌های دریایی کمک می‌کنند

  به گزارش سیناپرس اردبیل، مدتهاست که حشراتی مانند زنبورها با پخش گرده از گیاهی به گیاه دیگر به تولید مثل گیاهان کمک می کنند. با این حال، اکنون ترتیب مشابهی در دنیای زیر دریا کشف شده است، که شامل جلبک های قرمز و سخت پوستان کوچک می باشد.

این تحقیق توسط دانشجوی دکترا، اما لاووت، از دانشگاه سوربن فرانسه، و متخصص ژنتیک جمعیت، میریام والرو، از (مرکز ملی تحقیقات علمی) رهبری شد.  دانشمندان با کار بخشی از ایستگاه دریایی Roscoff سوربن، نوعی جلبک قرمز معروف به Gracilaria gracilis را همراه با ایزوپودهای دریایی (سخت پوستان کوچک) به نام idoteas  مورد مطالعه قرار دادند. پیش از این، اعتقاد بر این بود که جلبک که از نظر علمی نه گیاه است و نه حیوان از جریان های زیر آب که گامت ها (سلول های تولید مثل) را از یک جلبک به جلبک دیگر می برد، بهره می برد. 

از آنجایی که گامت های نر این جلبک فاقد تاژک های اسپرم مانند هستند، نمی توانند به تنهایی در آب شنا کنند.  مشاهده شد که وقتی سخت پوستان روی جلبک نر غذا می خورند، اسپرمات های چسبنده پوشیده شده با موسیلاژ (گامت های نر) به کوتیکول حیوانات می چسبند. اسپرمات ها توسط ساختارهایی تولید می شوند که سطح جلبک را نقطه گذاری می کنند. 

هنگامی که همان مواد روی یک جلبک ماده فرود می آیند، برخی از اسپرمات به اندام تولید مثل آن منتقل می شود و فرآیند لقاح را تکمیل می کند.  idoteas ها نیز چیزی از این معامله به دست می آورند، زیرا جلبک از عناصر محافظت می کند. هنوز مشخص نشده است که چه درصدی از پراکندگی گامت توسط سخت پوستان انجام می شود، زیرا جریان های زیر آب هنوز قطعا نقش اصلی را ایفا می کنند. یافته ها نشان می دهد که گرده افشانی گیاهان به سبک حشرات ممکن است از فرآیندی که در دریا شروع شده است، تکامل یافته باشد.

منبع:new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل