نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مسواک زدن مرتب دندان‌ها را جدی بگیرید

 به گزارش سیناپرس اردبیل، در حال حاضر میلیون ها انسان از بیماری لثه رنج می برند. علائم این بیماری شامل لثه های متورم، قرمز و حساس است.  بیماری لثه اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است. 

برای اجتناب از بیماری لثه میتوان با راهکار های ساده مانند  نخ دندان کشیدن منظم، مسواک زدن دندان های خود دو بار در روز، استفاده از دهان شویه و معاینات معمول در دندانپزشک است. بنابراین چگونه این وضعیت با سلامت کلی مرتبط است؟  تحقیقات منتشر شده در StudyFinds طی سال‌ها نشان می‌دهد که بین بیماری‌های لثه و سایر بیماری ها، از عوارض قلبی و فشار خون گرفته تا مشکلات سلامت روان، ارتباط وجود دارد.

حتما به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از سلامت لثه خود مطلع شوید و راه های پیشگیری از پریودنتیت را بیاموزید. هرچه پریودنتیت شدیدتر باشد، ارتباط قوی‌تر بود. مطالعه ما نشان می‌دهد که برنامه‌های غربالگری دندان شامل معاینات منظم و آموزش بهداشت مناسب دندان‌ها ممکن است به پیشگیری از حوادث قلبی اولیه و بعدی کمک کند.

دکتر جولیا فرانینی از موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد و نویسنده مطالعه می گوید: «ما فرض می کنیم که آسیب بافت های پریودنتال در افراد مبتلا به بیماری لثه ممکن است انتقال میکروب ها به جریان خون را تسهیل کند. این می‌تواند تغییرات مضر رگ‌های خونی را تسریع کند و یا التهاب سیستمیک را که برای رگ‌ها مضر است، افزایش دهد».

این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که افراد مبتلا به بیماری لثه 49 درصد بیشتر از افرادی که لثه‌های سالم دارند، دچار مشکلات قلبی می‌شوند. یک مطالعه نشان می دهد که سلامت ضعیف دندان ها ممکن است به سلامت روان نیز منجر شود. محققان دانشگاه بیرمنگام می گویند ابتلا به بیماری لثه همچنین می تواند خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را در چند سال آینده افزایش دهد. همراه با مشکلات سلامت روان، نویسندگان مطالعه دریافتند که سابقه بیماری لثه می تواند به طور قابل توجهی شانس فرد را برای ابتلا به بیماری های خود ایمنی، بیماری قلبی و حتی اختلالات متابولیک مانند دیابت افزایش دهد.

محققان در طول این مطالعه، سابقه پزشکی بیش از 64000 نفر را که سابقه بیماری پریودنتال داشتند، مورد بررسی قرار دادند.  این شامل التهاب لثه و پریودنتیت است. یک عفونت جدی لثه که منجر به خونریزی لثه می شود و می تواند بدون درمان فوری استخوان فک را از بین ببرد. به طور کلی، 60995 شرکت‌کننده به ژنژیویت و 3384 نفر مبتلا به پریودنتیت بودند. نتایج نشان می‌دهد افرادی که در ابتدای مطالعه بیماری پریودنتال داشتند، ۳۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان در سه سال آینده بودند. نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که این مسائل شامل میزان بالاتر افسردگی، اضطراب و "بیماری روانی جدی" است.
یک مفهوم مهم یافته های ما نیاز به ارتباط موثر بین دندانپزشکی و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی برای اطمینان از دستیابی بیماران به یک برنامه درمانی موثر است که هم سلامت دهان و هم سلامت گسترده تر را هدف قرار می دهد تا سلامت کلی خود را بهبود بخشد و خطر بیماری های آینده را کاهش دهد.

بر کسی پوشیده نیست که بیماران از ورود به مطب دندانپزشکی در طول COVID-19 به دلیل تمام ذرات ریزی که می توانند در هوا پرواز کنند، ترسیده اند.  با این حال، برای افرادی که مشکلات لثه دارند، تمیز کردن می تواند زندگی آنها را نجات دهد. یک مطالعه نشان می دهد بیماران مبتلا به بیماری لثه که مبتلا به کووید-19 هستند، 9 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. یک تیم بین المللی دریافته است که اگر بیماران مبتلا به کووید از پریودنتیت رنج می برند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که در مراقبت های ویژه یا دستگاه تنفس مصنوعی قرار بگیرند.

حدود نیمی از جمعیت بالای 30 سال جهان از پریودنتیت رنج می برند.  بیماری لثه باعث تورم و خونریزی در داخل و اطراف لثه هایی می شود که روی دندان ها قرار دارند. اگر به درستی درمان نشود، التهاب می تواند در سراسر بدن پخش شود و حتی ریه ها را نیز آلوده کند.  دانشمندان می گویند بیماران مبتلا به کرونا که در دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرند، می توانند به ویژه آسیب پذیر باشند، زیرا احتمال بیشتری برای استنشاق باکتری های دهان دارند.

 پروفسور لیور شاپیرا از دانشگاه عبری، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که التهاب در حفره دهان ممکن است دری را برای خشن تر شدن ویروس کرونا باز کند».  "مراقبت از دهان باید بخشی از توصیه های بهداشتی برای کاهش خطر پیامدهای شدید COVID-19 باشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که با بیماری لثه دست و پنجه نرم می کنند بیشتر از فشار خون بالا رنج می برند. فشار خون بالا عامل اصلی مرگ و میرهای زودرس در سراسر جهان است که 30 تا 45 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور مشابه، التهاب لثه، بافت همبند و استخوان های نگهدارنده دندان در بیش از نیمی از جمعیت جهان وجود دارد. 

پزشکان می گویند تصادفی نیست که بسیاری از افراد با هر دو بیماری دست و پنجه نرم می کنند. تحقیقات گذشته ارتباط بین این دو بیماری را نشان داده است.  برای این مطالعه، محققان اطلاعات 81 مطالعه انجام شده در 26 کشور را جمع آوری کردند. آنها به دنبال این بودند که مشخص کنند بیماران مبتلا به موارد متوسط تا شدید بیماری لثه، هر چند وقت یکبار فشار خون بالا نیز دارند.  نتایج نشان داد که بیماران مبتلا به پریودنتیت به طور متوسط فشار خون شریانی بالاتری داشتند در حالی که ممکن است این عدد کمی به نظر برسد، محققان می گویند که تنها افزایش 5 میلی متر جیوه در فشار خون، خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته را تا 25 درصد افزایش می دهد.

در مجموع، نویسندگان محاسبه کردند که شانس ابتلا به فشار خون بالا برای بیماران مبتلا به پریودنتیت متوسط تا شدید 22 درصد و برای بیماران مبتلا به پریودنتیت شدید 49 درصد بیشتر است. همیشه با دندانپزشک و پزشک خود در مورد مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان یا هر گونه نگرانی در مورد مسائل بهداشتی ذکر شده در این مقاله مشورت کنید.

منبع:STUDY FIND
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل