نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط شگفت‌آور حس بویایی و بینایی سگ‌ها

به گزارش سیناپرس اردبیل، سگ‌ها به دلیل توانایی در شناسایی و ردیابی اجسام از طریق بو مشهور هستند. اکنون مشخص شده است که آنها این استعداد را با ساختارهای مغزی خاصی تقویت می کنند که آن را به نحوه دید آنها مرتبط می کند. مطالعه ای که این ماه در مجله علوم اعصاب منتشر شد نشان داد که بینایی و حس بویایی در مغز سگ ها به هم مرتبط هستند، چیزی که هنوز در هیچ گونه دیگری یافت نشده است.

فیلیپا جانسون، متخصص مغز و اعصاب دامپزشکی، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه کورنل و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «جالب‌ترین چیز در مورد این تحقیق، اتصالات بینی تا لوب پس سری است که قشر بینایی را در خود جای داده است». او و همکارانش مغز 23 سگ را مورد مطالعه قرار دادند که نشان‌دهنده اتصالات عصبی بین پیاز بویایی، جایی که بوها شناسایی می‌شوند، و لوب پس سری آنها، جایی که بینایی پردازش می‌شود، بود.

جانسون گفت، انسان‌ها که عمدتاً به بینایی متکی هستند، چنین ارتباطی در مغز خود ندارند، اگرچه ممکن است چیزی مشابه در حیوانات دیگر وجود داشته باشد.  جانسون گفت: «بو به قشر بینایی سگ‌ها کمک می‌کند، اما درک تجربه سگ برای ما سخت است». او توضیح داد که وقتی انسان‌ها وارد اتاقی می‌شوند، در درجه اول از حس بینایی خود استفاده می‌کنند تا بفهمند چه کسی آنجا است یا اینکه مبلمان چگونه قرار گرفته است. اما به نظر می رسد که سگ ها از  رایحه برای تفسیر خود از محیط استفاده می کنند.

سگ‌های کور کاملاً عادی عمل می‌کنند. آنها می توانند بازی کنند. آنها می توانند در اطراف محیط خود جهت گیری کنند و با چیزهایی برخورد نمی کنند. جانسون و همکارانش در حال برنامه ریزی مطالعات بیشتری برای بررسی مغز حیوانات دیگر مانند گربه ها و اسب ها هستند که به شدت به بو بستگی دارد. حس بویایی در سگ‌ها بسیار حساس‌تر از انسان است، به طوری که لوب بویایی در مغز سگ حدود 30 برابر بزرگ‌تر از مغز انسان است.

جانسون گفت که سگ‌ها تا یک میلیارد گیرنده بویایی در بینی خود دارند، در حالی که تنها 5 میلیون گیرنده بو در افراد انسانی وجود دارد. اما این کشف نشان می دهد که حس بویایی برای سگ ها بسیار حیاتی تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. ما در حال حاضر نشانه‌ای داریم که دید آن‌ها به اندازه دید انسان حاد و پیچیده نیست. با این حال، ما اکنون می دانیم که رایحه بخشی از پردازش بصری آنهاست، بنابراین سگ ها ممکن است تجربه ای کاملاً متفاوت از جهان نسبت به ما داشته باشند.توانایی برتر سگ‌ها در تشخیص و تجزیه و تحلیل رایحه‌ها یکی از دلایل اهلی شدن آنها از گرگ‌ها تا 40000 سال پیش بوده است.

 منبع: nbcnews
مترجم: پریاز نصرتی

خروج از نسخه موبایل