راه‌اندازی مرکز جامع سرطان و شعبه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در اردبیل

به گزارش سیناپرس اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با اعلام این خبر در نشست خبری با اصحاب قلم و رسانه استان به مناسبت چهل و دومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی افزود: راه‌اندازی این مرکز برای رفع نیاز مردم و برطرف کردن دغدغه مسئولان استان به ویژه نماینده ولی فقیه در استان و استاندار اردبیل است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته به‌زودی محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات مناسبی از سوی جهاد دانشگاهی کشور، استانداری اردبیل و خیرین سلامت برای راه‌اندازی مجتمع سلامت جهاد دانشگاهی تخصیص یافته است، افزود: تا احداث ساختمان اصلی، برخی از فعالیت‌های این مرکز از جمله غربالگری بیماری سرطان در بخشی از ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی استان به زودی آغاز می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، فعالیت مرکز خدمات تخصصی درمان ناباروری را نقطه عطف اقدامات جهادی این نهاد انقلابی در اردبیل اعلام کرد و گفت: در راستای خدمت رسانی مناسب و بهینه، در سال‌های اخیر خدمات پزشکی این مرکز ارتقا یافته و خدمات پزشکی جدید از جمله PRP رحمی و تخمدانی، بلاستوسیست، لنفوسیت تراپی و …به تعداد خدمات این مرکز افزوده و بخش هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی، کلینیک های تغذیه و آندومتریوز و شیفت بعدازظهر مرکز نیز راه‌اندازی شده است.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه در سایه فعالیت دفتر بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی استان اردبیل بیش از 1500 نمونه ذخیره‌سازی شده است، تصریح کرد: تاکنون در سایه فعالیت مرکز درمان ناباروری بیش از دو هزار و ۷۰۰ خانواده صاحب فرزند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به‌ دنبال ساماندهی گردشگری سلامت در استان است، افزود: هدف‌گذاری این طرح استفاده از ظرفیت مرز بیله‌سوار و پوشش گردشگران کشورهای حوزه CIS است تا در کنار ظرفیت‌های گردشگری، خدمات پزشکی مناسب هم به گردشگران خارجی ارائه شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: با همکاری نهادهای متولی، ساماندهی ۲۴۰ هزار نفر را که به قصد خدمات پزشکی از مرز بیله سوار وارد استان می‌شوند امکان پذیر است و می‌تواند به کسب درآمد ارزشمند هم کمک کند.

جهاد دانشگاهی، در مسیر ارتقای سطح فرهنگی جامعه گام برمی‌دارد

اوچی اردبیلی، جهاد دانشگاهی را مجموعه فرهنگی دانست و تصریح کرد: رسالت دهه اول این نهاد کمک به ساماندهی فرهنگی کشور و حفظ و صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود چرا که پیشرفت در تمام حوزه‌ها نیازمند ارتقای سطح فرهنگی جامعه است.

وی از راه‌اندازی شعبه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: امروز برای تبدیل هنر و فرهنگ به بخش مولد در کشور و تحصیل درآمد از این محل باید از فناوری‌ها کمک گرفت. به همن خاطر جهاد دانشگاهی، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را به عنوان نخستین پارک تخصصی و ملی راه‌اندازی کرد.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: این پارک تلاش دارد با انجام فعالیت‌هایی، مدیریت کشور را به این سمت سوق دهیم که بهتر بتوانند از فرهنگ به عنوان یکی از منابع پیشرفت استفاده کند.

اوچی اردبیلی خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک شعبه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با حضور مسؤولان کشور و استانی در اردبیل آغاز به کار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه مجموعه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبیل با سه خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، بین المللی قرآن(ایکنا) و علم و فرهنگ(سیناپرس) و مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، مرکز فرهنگی – دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و …  فعالیت می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل به تنگناهای موجود در حوزه فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: به رغم چالش‌های ایجاد شده در جامعه بعد از شیوع کرونا فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی متوقف نشده که برگزاری مرحله استانی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، اردوهای جهادی و کرسی‌های آزاداندیشی، اجرای 59 کارگاه و برنامه و انجام 5 طرح افکارسنجی از جمله این برنامه‌هاست.

مزرعه گیاهان دارویی به توسعه گسترش کشت و تولید کمک شایانی می‌کند

اوچی اردبیلی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، فعالیت‌های بسیاری برای تحقق شعار سال و همچنین پر کردن خلأهای بین صنعت و فناوری انجام داده است، بیان کرد: فعالیت‌های پژوهشی این نهاد در استان در سه محور گردشگری سلامت، بهداشت باروری و گیاهان دارویی با تکیه بر فندق که دغدغه استان نیز می‌باشد، برنامه‌ریزی شده است.

وی فعالیت‌های حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی را یادآور شد و بیان کرد: در کنار رسالت‌های فناورانه و دانش‌بنیان، جهاددانشگاهی با ورود عالمانه توانسته است کارگروه‌های علمی مبتنی بر دانش‌بنیان را ایجاد کرده و در حوزه پژوهش های فناورانه ظرفیت‌های استان را به مرحله عملیاتی شدن نزدیک کند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، به ظرفیت‌های استان اردبیل در حوزه گیاهان دارویی اشاره و تصریح کرد: هم اکنون در مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل 22 شرکت فناور با 38 ایده فناورانه مستقر می‌باشد که دو شرکت از آن دانش‌بنیان است.

اوچی اردبیلی به تولید محصولات دارویی بر پایه گیاهان دارویی در این مرکز اشاره و اضافه کرد: دو محصول قطره سینوزیت با نام علمی «دامپرلی» و پماد «پاپیتال» مرحله تست انسانی و اخذ کد اخلاق پزشکی را سپری کرده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

وی اذعان داشت: همچنین با اخذ 5 هکتار زمین زراعی در شهرستان نمین که کارهای پایانی آن در حال انجام است به زودی مزرعه و کلکسیون گیاهان دارویی که جهاد دانشگاهی تجربه موفق آن را در سال‌های گذشته در شهرستان پارس آباد دارد، ایجاد و راه اندازی خواهد کرد .

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه گیاهان بومی انحصاری استان اردبیل، ارزش افزوده بالایی دارند و می‌توانند به‌عنوان یک چرخه اقتصادی مهم تلقی شوند، افزود: این مزرعه ضمن به نمایش گذاشتن تنوع بالای گیاهان دارویی منطقه به توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در این زمینه و گسترش کشت و تولید آن نیز کمک شایانی خواهد کرد.

جهاد دانشگاهی اردبیل آماده عقد قرارداد با شرکت‌ نفت جنوب است

اوچی اردبیلی، راه اندازی خط تولید نشاسته صنعتی در سال 1400 را یکی دیگر از خدمات دانش بنیان جهاد دانشگاهی در استان اردبیل اعلام و بیان کرد: این واحد تولیدی که با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی ایجاد شده است، می‌تواند ۵۰۰ تن از نیاز صنعت نفت کشور به نشاسته صنعتی مورد نیاز در گِل حفاری را که یک محصول وارداتی است، تامین و به صرفه جوی ارزی کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: نیاز سالانه کشور به این نشاسته حفاری چهار هزار تن است که از خارج کشور با ارزبری بسیار بالا وارد می‌شود که با دستیابی به این تکنولوژی علاوه بر خودکفایی کشور زمینه صادرات این محصول را نیز فراهم شده است.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل ، ظرفیت اسمی این کارخانه را در فاز اول ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این کار یک اقدام دانش‌بنیان بر پایه فناوری روز دنیاست که امیدواریم با جذب اعتبارات ملی و استانی بتوانیم کارخانه را به ظرفیت واقعی ۲ هزار تن در سال برسانیم.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه با بیان اینکه با هدف جلوگیری از فسادپذیری، تولید محصول فناورانه و صنعتی نشاسته از سیب‌زمینی مورد توجه قرار گرفت تا در صنعت نفت به‌عنوان مبرد مته‌های حفاری مورد استفاده قرار گیرد. ادامه داد: هم اکنون جهاد دانشگاهی استان آماده عقد قرارداد با شرکت‌های نفت جنوب برای استحصال این محصول است و به‌زودی با رفع معایب دستگاه‌ها و تامین مواد اولیه، این نشاسته صنعتی را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

راه اندازی خط تولید گلوتامیک اسید و اسید آمینه لیزین در اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل، راه اندازی خط تولید نهاده های دامی را از دیگر برنامه‌های مهم این نهاد عنوان و اظهار کرد: به همت محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دنبال این هستیم دو ماده با ارزش غذایی مورد استفاده در جیره غذایی دام و طیور تحت عنوان گلوتامیک اسید و اسید آمینه لیزین را به مرحله تولید برسانیم.

اوچی اردبیلی افزود: این دو محصول وارداتی است و ارزبری بالایی دارد به همین خاطر و با راه اندازی خط تولید این محصولات در اردبیل با حمایت مسئولان استانی می توانیم، استان را از این نهاده‌ها بی‌نیاز کرده و حتی زمینه صادرات آن را نیز فراهم نمائیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: در صورت حمایت مسئولان استانی تلاش می کنیم طی سال‌های 1402-1401 خط تولید این دو محصول با ارزش را در اردبیل راه‌اندازی کنیم.

۱۶ هزار نفر سهمیه اردبیل از طرح ملی سرباز ماهر

اوچی اردبیلی، اجرای طرح سرباز ماهر توسط جهاددانشگاهی را از طرح‌های موفق استان اردبیل اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح در سه سال اخیرهفت هزار از نیروهای مسلح استان مهارت‌‌های لازم و آموزش‌های متنوع کارآفرینی و زندگی را فراگرفته‌اند و به دلیل اجرای موفق آن، امسال سهمیه اردبیل ۱۶ هزار نفر تعیین شده است که به زودی به کارفرمایی اداره کل ورزش و جوانان اجرای آن آغاز خواهد شد.

وی اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را از دیگر طرح‌های در دست اجرای جهاد دانشگاهی در استان اعلام و تصریح کرد: در این طرح که به کارفرمایی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان در حال انجام است بیش از سه هزار و 200 نفر در 13 رشته تعیین شده بر اساس ظرفیت استان ثبت نام کرده بودند.

این مسئول بیان کرد: بعد از انجام مراحل استعدادسنجی و ارزیابی متقاضیان نهایی برای بهره‌مندی از این طرح به تایید رسیدند تا در مرحله اول از 8 ساعت مشاوره و در مرحله بعد 16 ساعت آموزش عمومی و تخصصی بهره‌مند شوند.

وی گفت: در قالب این طرح 84 پیشران در استان شناسایی شد و با شبکه سازی عرضه محصولات در قالب 3 مکان بازار به‌صورت اینترنتی در حال انجام است تا تولید کنندگان دغدغه‌ای از بابت فروش آن نداشته باشند.

اوچی اردبیلی ارائه خدمات آموزشی به 14 هزار نفر و برگزاری آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت، طرح امین و معلمان قرآنی، کادر اداری، داوری و میانجیگری قوه قضائیه و بنیاد مسکن را از دیگر اقدامات معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان اردبیل در سال 1400 اعلام کرد.

در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر از خبرنگاران حاضر با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا