مضرات مصرف گوشت قرمز را بشناسید

به گزارش سینا پرس اردبیل، باتوجه به بودن یکسری مضرات در گوشت قرمز باید به حد مورد نیاز مصرف شود، چرا که مصرف بیش از اندازه آن برخی بیماری ها را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از مطالعات به عوارض جانبی مضر ناشی از مصرف بیش از حد گوشت قرمز اشاره می‌کنند که تهدیدی جدی برای سلامتی طولانی مدت است. البته بسیاری از این هشدارهای بهداشتی چیز جدیدی نیستند. 

مصرف گوشت قرمز به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما مدت هاست که با افزایش خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و حتی مرگ مرتبط است. محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می گویند که افزایش مصرف گوشت فرآوری شده در سراسر جهان در سه دهه گذشته به نظر می رسد با بیش از 10000 مرگ بیشتر ناشی از بیماری های قابل پیشگیری مرتبط با آنچه مردم در سال های اخیر می خورند ارتباط داشته باشد. 

این شرایط شامل سرطان روده بزرگ، دیابت و بیماری قلبی است. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این تأثیر در اروپا و کشورهای جزیره‌ای در کارائیب و اقیانوسیه بیشترین تأثیر را داشته است.  نویسندگان مطالعه بر این باورند که سیاست‌های بهداشتی باید با سیاست‌های کشاورزی و تجاری در میان کشورهای واردکننده و صادرکننده "به عنوان یک موضوع فوری" ادغام شود تا مرگ‌های قابل پیشگیری کاهش یابد.  به طور کلی، داده ها نشان می دهد که تجارت گوشت قرمز و فرآوری شده در سراسر جهان در سه دهه گذشته بیش از 148 درصد افزایش یافته است و از 10 تن در سال 95-1993 به نزدیک به 25 متریک تن در سال 18-2016 رسیده است.

در همین مدت، تعداد کشورهای واردکننده خالص از 121 به 128 کشور افزایش یافت. دانشمندان هشدار می دهند که گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس می توانند در خطر سکته مغزی در افراد نقش داشته باشند. تیمی از انجمن قلب آمریکا اضافه کردند که مصرف بیشتر چربی گیاهی یا چربی غیراشباع چندگانه این خطر را کاهش می دهد. این مطالعه در مقیاس بزرگ نشان داد که دوستداران گوشت قرمز و فرآوری شده تا 16 درصد بیشتر مستعد ابتلا به سکته هستند.  فقط یک وعده گوشت فرآوری شده در روز این خطر را 12 درصد افزایش می دهد. مصرف منظم گوشت قرمز و فرآوری شده می تواند منجر به دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب و برخی سرطان ها – به ویژه در روده بزرگ شود.
 این مطالعه جامع ترین مطالعه تا به امروز است که خطر سکته مغزی را با چربی های حیوانی گیاهی، لبنی و غیر لبنی مرتبط می کند.  نتایج حاصل از معاینه 117136 کارمند بهداشتی در ایالات متحده است که محققان تا 27 سال آن را پیگیری کردند.

گوشت قرمز می تواند باعث آسیب DNA، جهش در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ شود. یک مطالعه نشان می دهد که شواهد ژنتیکی وجود دارد که ممکن است ثابت کند خوردن گوشت قرمز به معنای واقعی کلمه به DNA شما آسیب می زند و می تواند منجر به سرطان روده بزرگ شود. محققان جهش‌های ژنتیکی را در کولون دیستال کشف کردند که آخرین قسمت عضوی است که بخش‌های نزولی و سیگموئید کولون را شامل می‌شود. 

این جهش‌ها، هم در نمونه‌های بافت سرطانی و هم در بافت‌های عاری از سرطان از مصرف‌کنندگان گوشت قرمز، همگی نشانه‌هایی از آلکیلاسیون، شکل خاصی از آسیب DNA را نشان دادند.  به طرز نگران‌کننده‌ای، این تیم دریافتند که این علامت آلکیله‌کننده در تومورها احتمال مرگ بیماران بر اثر سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد.  بیماران مبتلا به تومورهایی که سطوح بالایی از آسیب آلکیله‌کننده را نشان می‌دهند، 47 درصد بیشتر امکان  مرگ در اثر این بیماری داشتند.

دکتر ماریوس جیاناکیس، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و پزشک موسسه سرطان دانا فاربر توضیح می‌دهد که مدتی است که می‌دانیم مصرف گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز یک عامل خطر برای سرطان روده بزرگ است.  این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز ممکن است باعث آسیب آلکیله‌کننده شود که منجر به جهش‌های سرطان‌زا در KRAS و PIK3CA می‌شود و در نتیجه باعث پیشرفت سرطان کولورکتال می‌شود.  داده های ما بیشتر از مصرف گوشت قرمز به عنوان یک عامل خطر برای سرطان روده بزرگ حمایت می کند و همچنین فرصت هایی را برای پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری فراهم می کند.
به طور رسمی، دژنراسیون ماکولا معمولاً به عنوان دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یا AMD شناخته می شود.  AMD برگشت ناپذیر است و توانایی فرد در رانندگی و انجام سایر فعالیت های معمول روزانه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. به این دلیل که این بیماری به شبکیه آسیب می رساند و بینایی مرکزی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. 

یک الگوی غذایی معمول غربی می تواند یک عامل خطر برای ایجاد دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن باشد.  چنین رژیم هایی تمایل به مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، لبنیات پرچرب و غلات تصفیه شده دارند.  با این حال، در حالی که این تحقیق نشان نداد که یک رژیم غذایی معمولی غربی پیشرفت AMD را تسریع می‌کند، شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد خطر ابتلا به این بیماری در سنین بالا را افزایش می‌دهد.

بسیار مهم است که هر گونه تغییر در رژیم غذایی شما همیشه باید ابتدا با پزشک خود در میان گذاشته شود.  به همین ترتیب، شما نباید در مطرح کردن هرگونه نگرانی سلامتی که ممکن است در مورد مصرف گوشت قرمز با پزشک خود داشته باشید، دریغ کنید.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا