نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مرغان مگس‌خوار رنگی‌ترین پرندگان کره زمین هستند

 به گزارش سیناپرس اردبیل،مرغ های مگس خوار با ویژگی های منحصر به فرد مانند  کوچکی جثه، سبکی، پر تحرکی، جسارت زیاد، رنگ پرها و فرم بدن درخشان وزیبایی دارند که در تمام طول عمر با زمین تماس پیدا نمی کنند. ریچارد پرام، پرنده‌شناس دانشگاه ییل، مولکول‌ها و نانوساختارهای تشکیل‌دهنده پرهای گونه‌های پرندگان متعددی را مورد مطالعه قرار داده است، اما می‌گوید از آنچه در مرغ مگس‌خوار دیده بود، کاملا شگفت‌زده شده است.

گابریلا ونبل، دانشجوی سابق در آزمایشگاه پروم و دانشجوی فعلی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه دوک، با جمع‌آوری داده‌هایی در مورد طول موج‌های نور منعکس‌شده توسط پرهای 1600 نمونه پر از 114 گونه مرغ مگس‌خوار، به تسهیل این یافته‌ها کمک کرد. در مرحله بعد، نویسندگان مطالعه به لطف دانش گسترده خود از فیزیولوژی بینایی پرندگان، توانستند تنوع رنگ پرهای پرندگان را که توسط خود پرندگان مشاهده می‌شود، توصیف کنند، حتی شامل رنگ‌هایی که برای انسان قابل تشخیص نیستند.

 آیا پرندگان رنگ هایی را می بینند که انسان‌ها نمی‌بینند؟

پرندگان دارای چهار نوع مخروط رنگ متمایز در چشمان خود هستند که به رنگ های قرمز، سبز، آبی و ماوراء بنفش یا بنفش حساس هستند.  این بدان معناست که پرندگان می توانند تمام رنگ هایی را که ما می توانیم ببینیم، می‌بینند و به علاوه رنگ های متنوع دیگری که برای چشم ما قابل مشاهده نیستند را هم ببینند. مرغ مگس خوار با ایجاد این ترکیبات بیشتر از سایر گونه های پرندگان به تنوع رنگ پرندگان کمک می کند.

 طبق آخرین یافته‌ها، تنوع رنگ‌های قابل مشاهده برای پرندگان موجود در پرهای مرغ مگس خوار از تنوع رنگ‌های شناخته شده موجود در پرهای همه گونه‌های پرنده دیگر پیشی می‌گیرد.
 محققان توضیح می‌دهند که طیف باورنکردنی رنگ‌هایی که در پرهای مرغ مگس‌خوار دیده می‌شود، نتیجه نانوساختارهای پرهای آن‌هاست که کوچک‌ترین رشته‌هایی هستند که از خار پرهایشان بیرون می‌آیند.  
این مطالعه در مجله Communications Biology منتشر شده است.

 

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل