نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیرات بالینی واکسن مالاریا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

 به گزارش سینا پرس اردبیل، مالاریا کشنده ترین عفونت انگلی ناشی از پشه در انسان است. در سال 2021، پس از یک قرن تحقیق، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین واکسن مالاریا را در جهان تایید کرد. این واکسن شیوع عفونت مالاریا را در کودکان خردسال 5 تا 17 ماهه تنها 30 درصد کاهش می دهد، به این معنی که ادامه ساخت و آزمایش واکسن های موثرتر حیاتی است.

آزمایش واکسن ها در این زمینه چالش برانگیز است و به تعداد زیادی داوطلب و دوره های طولانی پیگیری نیاز دارد. این فرآیند هزینه ها را افزایش می دهد و تعداد آزمایش هایی را که محققان می توانند انجام دهند کاهش می دهد. اکنون، دانشمندان مؤسسه علوم ژنوم (IGS) دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) و مرکز توسعه واکسن و بهداشت جهانی روش جدیدی را برای آزمایش واکسن‌ها گزارش می‌کنند که ممکن است به همان اندازه دقیق باشد.

روش آنها دو جنبه کلیدی دارد.  ابتدا، آنها داوطلبان واکسینه شده را در یک محیط بالینی کنترل شده در معرض مالاریا قرار می دهند. ثانیاً، برای این آزمایش، از سویه‌ای از مالاریا استفاده می‌کنند که از نظر ژنتیکی با نوع استفاده شده در واکسن و همچنین با سویه‌های منطقه جغرافیایی که واکسن برای آن در نظر گرفته شده، متفاوت است.

این تکنیک به دانشمندان اجازه می دهد تا میزان عملکرد واکسن را در تعداد کمی از داوطلبان تحت تنظیمات کنترل شده و به شیوه ای سریع آزمایش کنند و پیش بینی کنند که واکسن تا چه حد ممکن است در میدان عمل کند. این به محققان اجازه می دهد تا بهترین واکسن ها را برای مطالعات بزرگتر در این زمینه انتخاب کنند. این روش کارایی آزمایش واکسن را افزایش می دهد و باید توسعه واکسن مالاریا را تسریع کند.

نویسنده اصلی این مطالعه، جوآنا کارنیرو داسیلوا، دکترای تخصصی میکروبیولوژی و ایمونولوژی توضیح داد: «استاندارد بسیاری از محققین آزمایش واکسن هایی با سویه ای مشابه با نوع مورد استفاده در ساخت واکسن بوده است. استفاده از سویه‌ای که هم از نظر ژنتیکی با سویه موجود در واکسن فاصله دارد – و هم از سویه‌های در حال گردش در ناحیه‌ای که مالاریا شایع است و واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد- راه دقیق‌تری برای آزمایش اثربخشی واکسن است».
 محققان در حال بررسی اثربخشی واکسن (واکسن PfSPZ) ساخته شده توسط شرکت Sanaria, Inc مستقر در راکویل، مریلند هستند. این واکسن از سویه انگل غرب آفریقا به نام PfNF54 استفاده می کند.  یکی از اهداف استفاده از این واکسن برای محافظت از افرادی است که قبلاً در معرض مالاریا بوده اند، از جمله کسانی که در آفریقا زندگی می کنند می باشد.  هدف بلند مدت استفاده از واکسن در برنامه های واکسیناسیون انبوه برای از بین بردن مالاریا از مناطق خاصی در آفریقا است.

 

منبع: medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل