نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مبتلایان به فوبیا را می توان با واقعیت مجازی درمان کرد

 به گزارش سیناپرس اردبیل، این کارآزمایی بالینی بیماران مبتلا به فوبیا را با استفاده از یک هدست و یک برنامه درمانی اپلیکیشن گوشی هوشمند مورد مطالعه قرار داد.

شرکت‌کنندگانی که از ترس‌های خاص مانند پرواز، سوزن، ارتفاع، عنکبوت و سگ رنج می‌برند، با استفاده از یک نرم افزار هوشمند که با یک هدست همراه بود در محیط‌های مجازی غوطه‌ور شدند تا فوبیا در وجود آن ها از بین برود . نتایج این کارآزمایی که به تازگی در مجله روانپزشکی استرالیا و نیوزلند منتشر شده است، کاهش 75 درصدی علائم فوبیا را پس از شش هفته از برنامه درمانی نشان داد.

کامرون لیسی، از محققان اصلی این مطالعه گفت: «پیشرفت‌هایی که آنها گزارش کردند نشان می‌دهد که پتانسیل زیادی برای استفاده از برنامه‌های تلفن همراه به‌عنوان وسیله‌ای برای درمان برای افرادی که با فوبیای اغلب فلج‌کننده دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود دارد».

شرکت‌کنندگان مقبولیت قوی این برنامه را نشان دادند، و پتانسیل آن را برای ارائه درمان آسان و مقرون به صرفه ارائه کردند. در مجموع 129 نفر در کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده شش هفته ای، بین مه 2021 تا دسامبر 2021، با پیگیری 12 هفته ای شرکت کردند.  شرکت کنندگان باید بین 18 تا 64 سال سن داشته باشند و یکی از ترس های فوق الذکر را داشته باشند. به آنها پرسشنامه های هفتگی برای ثبت پیشرفت آنها ایمیل شد.

شرکت‌کنندگانی که هر پنج نوع فوبیا را تجربه کردند، در طول دوره کارآزمایی، پیشرفت‌های قابل مقایسه‌ای را نشان دادند.  میانگین نمره شدت از 28/40 (علائم متوسط تا شدید) به 7/40 (حداقل علائم) پس از شش هفته کاهش یافت.  هیچ شرکت کننده ای به دلیل عوارض جانبی مرتبط با مداخله کناره گیری نکرد. برنامه طراحی شده برای از بین بردن فوبیا، شامل چیزی است که «درمان مواجهه» نامیده می‌شود، نوعی از CBT که شرکت‌کنندگان را در معرض فوبیاهای خاص خود به صورت کوتاه مدت قرار می‌دهد تا تحمل آن‌ها در برابر فوبیا به روشی بالینی تأیید شده و کنترل شده افزایش دهد.

این برنامه همچنین شامل مؤلفه‌های استاندارد CBT از جمله آموزش روانی، آرامش، تمرکز حواس، تکنیک‌های شناختی، بود. شرکت‌کنندگان توانستند سطح قرار گرفتن در معرض فوبیای خاص خود را از یک کتابخانه بزرگ از ویدیوهای واقعیت مجازی انتخاب کنند. این بدان معناست که سطوح مواجهه درمانی می تواند متناسب با نیازهای فرد باشد که یک نقطه قوت خاص است. محققان می گویند که این آزمایش به دلیل در دسترس بودن و ارزان بودن توانست چندین فوبیا به طور همزمان مورد آزمایش قرار دهد.

منبع: engineering and technology
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل