افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت پس از ابتلا به کرونا

به گزارش سیناپرس اردبیل، در یافته های یک مطالعه جدید در بریتانیا که نیم میلیون نفر را تا یک سال پس از کووید-19 ردیابی می کند، خبر های متفاوتی مبنی بر مشکلات بعد از ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد.

این مطالعه نشان داد که بیماران کرونایی به طور قابل توجهی در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی و تشخیص دیابت جدید برای چندین هفته پس از عفونت بودند. با این حال در کنار چالش‌های حاد COVID-19 و شرایط متمایز مداوم، محققان به طور فزاینده‌ای مشاهده می‌کنند که بیماران بهبودیافته در ماه‌های پس از عفونت از میزان بالاتری از سکته، دیابت و بیماری قلبی رنج می‌برند.

یکی از بزرگترین مطالعات در مورد این موضوع در اوایل امسال از دانشگاه واشنگتن انجام شد که حدود 150000 مورد کووید تا 12 ماه پیگیری شدند. این افراد 55 درصد بیشتر احتمال داشت که یک رویداد قلبی عروقی جدی را در سال پس از بهبودی تجربه کنند. برای ترسیم تصویر دقیق‌تر از خطرات موقت کووید در ماه‌های پس از ابتلا، دوره پیگیری به سه دسته تقسیم شد: کووید حاد (چهار هفته اول پس از ابتلا)، پس از کووید حاد (پنج تا دوازده هفته).  و کووید طولانی (13 تا 52 هفته پس از عفونت).

از نظر تشخیص های جدید دیابت، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به دیابت در چهار هفته اول پس از COVID-19  در حدود 81 درصد افزایش یافته است. در طول سه ماه اول پس از کووید، خطر ابتلا به دیابت در حدود 27 درصد بالاتر از حد متوسط باقی مانده بود و حدود 5 تا 6 ماه پس از عفونت اولیه به حالت اولیه بازگشت.

خطر رویدادهای قلبی عروقی در یک جدول زمانی مشابه با افزایش شش برابری بیماری‌های قلبی در ماه اول پس از عفونت ردیابی می‌شود. این افزایش خطر در هفته های بعد به آرامی کاهش یافت و تا سه ماه به سطح اولیه بازگشت. اما رزل پاتس، نویسنده اصلی این مقاله توضیح داد: «استفاده از یک پایگاه داده ملی و بزرگ از سوابق الکترونیکی سلامت از مراقبت‌های اولیه، ما را قادر می‌سازد تا خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را در مراحل حاد و طولانی‌مدت پس از عفونت COVID-19 مشخص کنیم». با این که عوارض قلبی عروقی مرتبط با COVID-19 به خوبی مشخص می شود، هنوز دقیقاً مشخص نیست که این بیماری چگونه می تواند بر شروع دیابت تأثیر بگذارد.
در نهایت زمان و تحقیقات بیشتری نیاز است تا بفهمیم دقیقاً تأثیرات بلندمدت یک یا چند دوره کووید-19 چیست. یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «این یافته ها باید به پزشکان و بیماران کمک کند تا زمانی که فرد از یک مورد حاد کووید بهبود می یابد، مراقب این شرایط باشند».

اطلاعات ارائه شده توسط این مطالعه بسیار بزرگ مبتنی بر جمعیت در مورد اثرات درازمدت COVID-19 بر ایجاد بیماری های قلبی عروقی و دیابت برای پزشکان بسیار ارزشمند خواهد بود.

منبع:new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا