نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سویه BA.5 کرونا و خطر ابتلای مجدد

به گزارش سیناپرس اردبیل،تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند و یک مورد قبلی COVID-19 داشته اند، قوی ترین پاسخ آنتی بادی را دارند. تحقیقات جدید روی افراد بالای 50 سال همچنین نشان داد که داشتن دومین تقویت کننده COVID-19 به کاهش خطر عفونت کمک می کند.

  BA.5 که 65 درصد از عفونت‌ها را در کشور هایی مانند آمریکا شامل می شود، دارای جهش‌هایی در پروتئین اسپایک – بخشی از ویروس که اجازه ورود سلول را می‌دهد – دارد که به گسترش سریع آن کمک کرده و تا حدی از آنتی‌بادی‌های تولید شده از عفونت‌ها یا واکسیناسیون‌های قبلی فرار می‌کند.

شواهد اخیر نشان می دهد که نوع گونه ای که قبلاً به آن آلوده شده اید می تواند بر خطر عفونت مجدد شما تأثیر بگذارد. به نظر می رسد افرادی که قبلاً Omicron داشته اند در برابر عفونت های جدید با زیرمجموعه های Omicron نسبت به افرادی که با انواع قبلی مانند دلتا آلوده شده اند محافظت می شوند. اما حتی عفونت اخیر Omicron تضمین نمی کند که به زودی دوباره به COVID-19 مبتلا نشوید.

دکتر تد کوهن، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در دانشکده بهداشت عمومی ییل، به Healthline گفت: «BA.5 به اندازه کافی با برخی دیگر از سویه های Omicron متفاوت است که افراد نسبتاً سریع پس از عفونت قبلی مجدداً آلوده شده اند.  عفونت مجدد حتی در عرض چند هفته پس از عفونت قبلی امکان پذیر است، اما مشخص نیست که عفونت مجدد چقدر شایع است».

مطالعه‌ای در قطر نشان داد که قدرت ایمنی در برابر عفونت قبلی تا حد زیادی به این بستگی دارد که شما به کدام نوع آلوده شده‌اید. تخمین زده شد که افرادی که با یک نوع قبل از Omicron آلوده شده بودند – مانند دلتا یا آلفا – حدود 15٪ از عفونت مجدد علامت دار BA.5 محافظت می شوند.  افرادی که Omicron گرفتند  که اولین بار در دسامبر 2021 در ایالات متحده شناسایی شد،76٪ در برابر عفونت مجدد علامت دار BA.5 محافظت می شوند.
 دکتر جولی پارسونت، اپیدمیولوژیست و استاد بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «اگرچه افرادی که اخیراً یک مورد Omicron داشتند، به نظر می‌رسد از محافظت بیشتری برخوردار هستند، اما مشخص نیست که این محافظت چقدر بادوام است».

شواهد قبلی نشان داده است که ایمنی در برابر عفونت های علامت دار با گذشت زمان کاهش می یابد.  به طور کلی، هر چه مدت زمان طولانی تری از عفونت گذشته فاصله داشته باشید، پاسخ ایمنی شما قوی تر خواهد بود.اگرچه BA.5 می تواند از آنتی بادی ها – پاسخ ایمنی اولیه که از ما در برابر عفونت محافظت می کند – فرار کند – عفونت و واکسیناسیون قبلی محافظت قوی در برابر پیامدهای شدید ایجاد می کند. 

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که سه دوز از واکسن محافظت بهتری نسبت به دو دوز دارد.  منبع معتبر داده از مطالعه افراد بالای 50 سال از CDC به طور مشابه نشان داد که هر دوز اضافی محافظت در برابر عفونت را افزایش می دهد. دکتر آن لیو، پزشک بیماری‌های عفونی، گفت: «واکسن‌های تقویت‌کننده آنتی‌بادی‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، که به غلبه بر برخی از فرارهای ایمنی ویروس کمک می‌کند. به گفته کوهن، شدیدترین عفونت ها همچنان در افراد واکسینه نشده است.

 

آنچه در مورد BA.5 باید بدانید

در حال حاضر، موارد گزارش شده روزانه COVID-19 به طور میانگین حدود 126000 است. تعداد افرادی که توسط یک فرد آلوده آلوده می‌شوند نیز ممکن است افزایش یابد، زیرا اقدامات احتیاطی کمتری در بین جمعیت عمومی انجام می‌شود. در هفته منتهی به 19 تیرماه نسبت به هفته قبل، میزان بستری در ایالت متحده حدود 10 درصد افزایش یافته است.  اما طبق گفته Parsonnet، تعیین میزان بستری شدن در بیمارستان ممکن است دشوار باشد زیرا بسیاری از افراد ممکن است به دلیل سایر مسائل بهداشتی بستری شوند اما ممکن است همزمان حامل ویروس باشند، بنابراین آنها به عنوان عفونت های COVID در لیست قرار می گیرند.

مهم ترین نشانگر برای ردیابی میزان مرگ و میر است و در این زمان به نظر نمی رسد مرگ و میر در حال افزایش باشد. از آنجایی که BA.5 به سرعت گسترش می یابد، بسیاری از مردم به طور فزاینده ای نگران آلوده شدن مجدد هستند.  شواهد اخیر نشان می‌دهد که نوع دیگری که قبلاً به آن آلوده شده‌اید، بر خطر عفونت مجدد شما تأثیر می‌گذارد – به نظر می‌رسد افرادی که به Omicron آلوده شده‌اند نسبت به افرادی که با نوع قبلی مانند دلتا یا آلفا آلوده شده‌اند محافظت می‌شوند. 

برای به دست آوردن قوی ترین محافظت در برابر ویروس کرونا، کارشناسان توصیه می کنند بدون توجه به سابقه قبلی COVID-19 خود، به طور کامل در مورد واکسن های COVID-19 به روز باشید.

 

منبع: health news
مترجمک پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل