نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فیل‌ها می‌توانند کلید درمان سرطان باشند

به گزارش سیناپرس اردبیل، این کشف توضیح می دهد که چرا بزرگترین حیوانات زمینی  کمتر از انسان در معرض ابتلا به بیماری سرطان هستند.

استفاده از ژنوم فیل ها می تواند منجر به درمان یکی از کشنده ترین بیماری های جهان شود. این مطالعه پیچیده و جذاب نشان می دهد که فیل ها چقدر بیشتر از اندازه چشمگیر هستند و چقدر مهم است که ما نه تنها این حیوانات را حفظ کنیم، بلکه آنها را مورد مطالعه دقیق قرار دهیم. پروفسور فریتز وولراث، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «به هر حال، ژنتیک و فیزیولوژی آن‌ها همگی توسط تاریخ تکامل و همچنین بوم‌شناسی، رژیم غذایی و رفتار امروزی هدایت می‌شوند. فیل ها مقاومت بالایی در برابر سرطان نشان می دهند». 

این پدیده چندین دهه است که زیست شناسان را متحیر کرده است، زیرا موجودات بزرگتر باید در معرض خطر بیشتری باشند. سلول ها در طول زندگی ارگانیسم به تقسیم شدن ادامه می دهند و هر کدام خطر تولید تومور را به همراه دارند.  با این حال، فیل ها 40 نسخه از ژنی به نام p53 را به ارث می برند که 20 نسخه از هر والدین است.  دانشمندان آنها را "نگهبان ژنوم" می نامند.  آنها سلول های دارای DNA معیوب را شکار کرده و می کشند.  همه پستانداران دیگر فقط دو نسخه از این ژن دارند. 

تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی و شبیه سازی های کامپیوتری نیز نشان داد که 40 نسخه همگی تفاوت های ساختاری جزئی دارند.  این طیف وسیع تری از فعالیت ضد سرطانی نسبت به دو ژن ناچیز ما – یکی از هر والدین – ارائه می دهد. پروفسور Robin Fåhraeus از مؤسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه می‌گوید: «این یک پیشرفت هیجان‌انگیز برای درک ما از این است که چگونه p53 در جلوگیری از توسعه سرطان نقش دارد».
در انسان‌ها، همان پروتئین p53 مسئول تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا سلول‌ها باید تکثیر متوقف شوند یا به آپوپتوز برسند، است، اما توضیح اینکه چگونه p53 این تصمیم را می‌گیرد دشوار است.  وجود چندین ایزوفرم p53 در فیل‌ها با ظرفیت‌های مختلف برای تعامل با MDM2، یک رویکرد جدید هیجان‌انگیز برای روشن کردن فعالیت سرکوب‌کننده تومور p53 ارائه می‌دهد.
این یافته ها که در مجله Molecular Biology and Evolution منتشر شده است، همچنین بینش جدیدی در مورد چگونگی فعال کردن پروتئین های p53 توسط بدن ارائه می دهد.  این مطالعه راه را برای توسعه داروهایی باز می کند که حساسیت و پاسخ p53 را در برابر محیط های سرطان زا افزایش می دهد.
طبق گزارشی از دانشگاه بارسلون فیل‌هایی که به خاطر عاج‌هایشان ارزشمند هستند، پس از اینکه توسط شکارچیان غیرقانونی به مرز انقراض کشیده شدند، به شدت در معرض خطر هستند.  جمعیت فیل ها در قرن گذشته کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.  در حال حاضر تنها حدود 400000 فیل در آفریقا و حدود 30000 در آسیا باقی مانده است.  فیل ها همچنین با تهدیدات ناشی از از دست دادن زیستگاه و گرم شدن زمین روبرو هستند.

 

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل