نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش ژنتیک به یافتن داروی افسردگی کمک می‌کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، حدود 18 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در برخی از نقاط سال علائم افسردگی را تجربه می کنند. محققان می گویند آزمایش فارماکوژنتیک می تواند به تعیین دقیق داروهای افسردگی برای یک فرد با تعیین نحوه متابولیسم بدن آنها کمک کند. آزمایش فارماکوژنتیک ممکن است به متخصصان سلامت کمک کند تا موثرترین دارو را برای افراد مبتلا به افسردگی پیدا کنند. 

محققان گزارش می دهند که آزمایش فارماکوژنتیک ممکن است با ارائه اطلاعات مفید در مورد نحوه متابولیسم یک دارو توسط فرد، به متخصصان پزشکی کمک کند. این اطلاعات می تواند به پزشکان و سایرین کمک کند تا از تجویز داروهای ضد افسردگی که می توانند نتایج نامطلوبی داشته باشند اجتناب کنند.

بر اساس نظر محققان آزمایش ژنتیکی نشان نمی‌دهد که فرد چگونه به یک داروی خاص واکنش نشان می‌دهد، بلکه به بررسی نحوه متابولیسم یک دارو توسط فرد پرداخته است.  تداخل دارو-ژن ارتباط بین یک دارو و یک تنوع ژنریک است که ممکن است بر پاسخ فرد به آن دارو تأثیر بگذارد.  کسب اطلاعات بیشتر در مورد تداخلات دارو و ژن می تواند به طور بالقوه اطلاعاتی در مورد تجویز دارو و اینکه آیا نیاز به تنظیم دوز است یا خیر، ارائه دهد.

در این مطالعه، حدود 2000 نفر از 22 مرکز پزشکی VA با تشخیص افسردگی بالینی، داروهایی را برای درمان علائم خود دریافت کردند.  شرکت کنندگان به صورت تصادفی انتخاب شدند و نیمی از آنها مراقبت های معمول و نیمی تحت آزمایش فارماکوژنتیک قرار گرفتند. برای کسانی که مراقبت های معمول را دریافت کردند، پزشکان بدون اینکه نتیجه آزمایش ژنتیکی را ببینند، دارو تجویز کردند.  محققان دریافتند که 59 درصد از بیمارانی که پزشکان آنها نتایج آزمایش ژنتیکی را دریافت کرده‌اند از داروهایی استفاده می‌کنند که هیچ تداخل دارویی و ژنی ندارند.  تنها 26 درصد از گروه کنترل داروهایی را دریافت کردند که هیچ تداخل دارویی ژنی نداشتند. دکتر دیوید مریل، روانپزشک و مدیر مرکز سلامت مغز پاسیفیک انستیتوی علوم اعصاب اقیانوس آرام در پراویدنس سنت گفت: «بیشتر اوقات، بیماران پس از اینکه حداقل یک یا دو دارو مؤثر نبوده یا عوارض جانبی شدیدی داشتند، آزمایش می‌شوند».
 به گفته دکتر الکس دیمیتریو، برخی از موقعیت‌هایی که ممکن است نیاز به آزمایش ژنتیک داشته باشند، عبارتند از افسردگی مقاوم به درمان و موارد پیچیده‌تر. علاوه بر افسردگی، آزمایش فارماکوژنتیک می تواند در درمان سایر بیماری های غیر روانی مانند سرطان و بیماری های قلبی نیز استفاده شود. کارشناسان می گویند هنگام انجام این آزمایش هیچ خطری برای بیمار وجود ندارد و محققان گفتند که احتمالاً برای برخی از بیماران سود قابل توجهی خواهد داشت. دکتر مریل گفت: «نتایج فارماکوژنتیک به خوبی شناخته شده است و سال‌هاست که وجود داشته است، اما عملکرد بالینی پزشکی بسیار محافظه‌کارانه است، بنابراین زمان زیادی طول می‌کشد تا تغییرات واضح و سودمند به یک عمل رایج تبدیل شوند».

 افسردگی بالینی چیست؟

افسردگی بالینی که به آن اختلال افسردگی اساسی نیز می گویند، یک اختلال خلقی رایج است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 5 درصد از مردم در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند.  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منبع معتبر تخمین می زند که 18 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در طول سال 2019 علائم افسردگی را تجربه کرده اند. علائم عبارتند از:
 غم و اندوه مداوم
 عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً لذت بخش تلقی می شد
 اختلالات خواب
 تغییر اشتها
خستگی
 ناتوانی در تمرکز
 احساس درماندگی یا ناامیدی
 تنفر از خود
 از دست دادن عزت نفس
 علائم فیزیکی مانند معده درد، سردرد، درد عضلانی یا اختلال عملکرد جنسی
 کارشناسان می گویند افسردگی با "احساس غمگینی" متفاوت است.  اکثر مردم در مقطعی غمگینی را تجربه می کنند، اما معمولاً این احساسات گذرا یا در نتیجه یک تجربه یا از دست دادن آسیب زا هستند.علائم یک اختلال افسردگی می تواند بدون علت خاصی ظاهر شود و ممکن است ادامه یابد.

منبع: health news
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل