نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی هوای داخل خانه، خطری پنهان اما در کمین

به گزارش سیناپرس اردبیل، درنظرسنجی 2000 نفر در مورد کیفیت هوای خانه هایشان مورد بررسی قرار گرفتند.  تنها 35 درصد نگران این بودند که چگونه آلودگی هوای داخل خانه بر سلامت و آسایش آنها تأثیر می گذارد.

از میان کسانی که نگران بودند، از هر سه یک نفر می گویند که در خانه عطسه می کنند یا واکنش های آلرژیک دارند.  26 درصد دیگر می گویند که احساس خستگی دائمی می کنند.  آلودگی داخل ساختمان علائم آسم، COPD و برونشکتازی را بدتر می کند.

دکتر رنج سینگ، در بیانیه ای هشدار می دهد: این آلودگی خانگی با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است. آلودگی هوای داخل ساختمان یک خطر پنهان است حتی اگر مشکلات تنفسی نداشته باشید، بسیار مهم است به دنبال علت آلودگی و از بین بردن آن بگردید .

برخلاف آلودگی فضای باز که به طور مستقیم با انتشار وسایل نقلیه و محصولات جانبی صنعتی مرتبط است، کارهای ساده روزمره و عادات ما می تواند در آلودگی هوای داخل خانه که می تواند خطرناک نیز باشد، نقش داشته باشد . 62 درصد دیگر معتقدند آلودگی هوا تنها یک مشکل در فضای باز است.

  با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن در داخل خانه، اجاق‌های هیزمی و محصولات تمیزکننده همگی می‌توانند در آلودگی هوای داخل خانه نقش داشته باشند. یکی از راه های تنفس بهتر هوا، از بین بردن آلرژن ها و سموم موجود در هوا است. 

این به معنای خلاص شدن از سفید کننده یا موهای حیوانات خانگی است که تقریباً یک سوم آلودگی هوا را به همراه دارد.  با این حال، از هر چهار صاحب حیوان سه نفر می گویند که ترجیح می دهند با آلرژی یا بیماری های دیگر مقابله کنند تا اینکه حیوان خانگی خود را رها کنند و 24 درصد دیگر ترجیح می دهند از کیفیت بد هوا رنج ببرند تا اینکه در سبک زندگی فعلی خود تغییراتی ایجاد کنند. 

بنابراین یک روش علمی برای مقابله با این آلودگی میتواند دستگاه های تصفیه هوا باشد. محققان میگویند: ما نمی‌توانیم آلودگی هوای داخل خانه را کاملاً ریشه کن کنیم، اما می‌توانیم برای کاهش آن اقداماتی انجام دهیم، از جمله این راهکار ها استفاده از تصفیه‌کننده‌های هوای خانگی است، هرچند تحقیقات نشان می دهد تعداد بسیار کمی از افراد دارای دستگاه تصفیه هوا هستند.

همچنین نکته دیگر برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه باز نگه داشتن پنجره ها به خصوص هنگام آشپزی است تا هوای تازه وارد آن شود. 

از سوی دیگر محققان معتقدند؛ جاروبرقی منظم و تعویض محصولات پاک کننده با جایگزین های سازگار با محیط زیست و غیر سمی  نیز میتواند راه کاری دیگری در این خصوص باشد.

به گزارش سیناپرس،محققان توصیه می کنند برای جلوگیری از تجمع مونوکسید و دی اکسید کربن، در خانه هایتان از استعمال دخانیات و استفاده از  اجاق های هیزمی پرهیز کنید. گفتنی است، این نظر سنجی از طریق OnePoll انجام شده است.
مترجم: پریناز نصرتی

منبع:study fid

خروج از نسخه موبایل