نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توزیع بیش از ۲۷۵ هزار تن انواع نهاده دامی به دامداران اردبیلی

به گزارش سیناپرس اردبیل، نوبخت اژدری روز گذشته با اعلام این خبر افزود: در این مدت ۲۴۷ هزار تن انواع فرآورده‌های دامی شامل ۱۷۲ هزار تن شیر ، ۲۲ هزار تن گوشت قرمز ،۴۰ هزار و ۱۰۰ تن گوشت مرغ ، ۶ هزار و ۵۳۰ تن تخم مرغ و ۶ هزار و ۷۰۰ تن عسل از طریق دامداری‌های صنعتی و روستایی ، مرغداران و زنبورداران استان تولید شد.
وی افزود: در این مدت در واحدهای مرغ گوشتی صنعتی به تعداد ۲۰ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۶۷ قطعه جوجه ریزی شده و۴۰ هزار و ۷۴ تن گوشت مرغ تولید شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید ۱۰۸ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۴۹۳ عدد تخم نطفه‌دار و ۸۶ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۳۱۰ قطعه جوجه یک روزه  از دیگر فعالیت‌های معاونت بهبود تولیدات دامی است.
وی فعال‌سازی ۱۳ واحد صنعتی راکد و غیرفعال دام و طیور با اشتغال‌زایی ۴۵  نفر و معرفی دو هزار و ۱۵۱ واحد مرغداری و دامداری برای دریافت تسهیلات بانکی از محل اعتبارات مختلف، هویت‌گذاری دام سبک و سنگین و اجرای پروژه‌های توسعه پرورش و اصلاح نژاد دام روستایی (سبک و سنگین) و عقد قرارداد با پیمانکاران واجد شرایط برای اجرای پروژه‌های مذکور را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت ذکر کرد.
نوبخت اژدری ادامه داد: پیگیری طرح صیانت از شتر دوکوهانه با تجهیز مرکز ملی توسعه و حفاظت از شتر دوکوهانه جعفرآباد از طریق جذب اعتبارات بین‌المللی با همکاری سازمان FAO و عملیات اجرایی پروژه از دی ماه ۱۴۰۰ شروع شده و به مدت ۲ سال ادامه خواهد یافت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در این زمینه نماینده فائو در ایران دو بار در استان حضور یافته و از امکانات مرکز جعفرآباد و ایستگاه جهادآباد مشگین‌شهر و مناطق پرورش شتر استان بازدید کرد و سه مورد نیز جلسه و نشست راهبردی با حضور شترداران و متخصصان استانی و ادارات ذیربط برگزار شد.
اژدری افزود: با توسعه نژاد گاو دو منظوره از طریق تلقیح گاوهای بومی و آمیخته استان با اسپرم‌های گاو دومنظوره ممتاز و مورد تایید مرکز اصلاح نژاد دام کشور که نسبت به سایر نژادها به بیماری و شرایط سخت محیطی مقاوم‌تر بوده و از ضریب تبدیل غذایی و بازده لاشه بهتری برخوردار است، هزینه‌های تولیدی دامدار کاهش یافته و بر کمیت و کیفیت تولیدات (شیر و گوشت) افزوده می‌شود.
 

خروج از نسخه موبایل