تلسکوپ جیمز وب اولین تصویر از فضا را منتشر کرد

به گزارش سیناپرس اردبیل، اولین تصویر منتشر شده از تلسکوپ وب، خوشه کهکشانی SMACS 0723 را نشان می دهد که 4.6 میلیارد سال پیش ظاهر شد. این تصویر که تاریخی از عمیق ترین تصویر نجومی از کیهان دور است، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید منتشرشد.  ناسا در 12 جولای تصاویر بیشتری را منتشر خواهد کرد. تصاویر گرفته شده هزاران کهکشان دوردست را در صورت فلکی Volans نشان می‌دهد.
ویویان یو، اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، می‌گوید: «من شگفت‌زده هستم. من فقط عکس را مرور می کنم و متوجه می شوم که همه لکه ها چه چیزی هستند و چرا آنجا قرار دارند». دانشمندان انتظار دارند وب، بزرگترین تلسکوپی که تاکنون به فضا پرتاب شده است، تحولی در مطالعه کیهان ایجاد کند. 

اولین دسته از تصاویر منتشر شده، تمام اهداف علمی اصلی رصدخانه را شامل شود: کیهان اولیه، تکامل کهکشان ها و ستارگان، و سیارات فراتر از منظومه شمسی. برخلاف تلسکوپ فضایی هابل، یکی از بزرگترین و مشهورترین تلسکوپ های فضایی، وب عمدتاً طول موج های فروسرخ را تشخیص می دهد. با مطالعه نور مادون قرمز، می تواند به ابرهای غباری که ستاره های تازه متولد شده را پنهان می کند نفوذ کند و می تواند دورتر از همیشه به کیهان نگاه بیندازد.

زولت لوای، ستاره شناس و پردازشگر تصویر بازنشسته که دهه ها سال بر روی تصویربرداری هابل کار کرده است، می گوید: «جیمز وب نسخه 2 هابل نیست، واقعاً تلسکوپ بسیار متفاوتی است». نوری که ما مشاهده می کنیم نامرئی است. کهکشان هایی که بسیار دور از زمین قرار دارند را می توان تنها در طول موج های فروسرخ مشاهده کرد، زیرا انبساط کیهان نور آنها را از قسمت مرئی طیف الکترومغناطیسی به مادون قرمز منتقل کرده است. اولین تصویر میدان عمیق وب این اثر را به طور چشمگیری در اطراف خوشه ای از کهکشان ها به نام SMACS 0723 نشان می دهد که در حدود 4 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. اولین تصویر وب کهکشان هایی را نشان می دهد که ممکن است قدمتشان به بیش از 13 میلیارد سال قبل برسند. جمع آوری اولین تصویر وب تنها 12.5 ساعت طول کشید.
مطالعات آتی شامل اکتشاف سیارات مشتری و زحل، ستارگان کم نور کوچک معروف به کوتوله های قرمز، کهکشان های دوردست که با یکدیگر برخورد می کنند و سیارات سنگی داغ در اطراف ستارگان دیگر است.  

 

منبع: nature.com
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا