نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نجات جانوران در خطر انقراض با ابداع یک راهکار جدید

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان با استفاده از سلول هایی که تا 9 ماه در حالت انجماد خشک شده بودند، موش ها را با موفقیت شبیه سازی کردند.  همه آنها کاملاً طبیعی و سالم به دنیا آمدند. این پیشرفت می تواند به تغذیه جمعیت در حال رشد کمک کند و حیوانات در حال انقراض را نجات دهد.
 محققان دانشگاه یاماناشی در ژاپن از "سلول های سوماتیک" در آزمایش شبیه سازی موش استفاده کردند.  این سلول ها در هر اندام یا بافتی که در تولید مثل نقش ندارند، یافت می شوند.  آنها را می توان در دمای 30 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. از شبیه‌سازی کل حیوانات می‌توان برای حفظ تنوع زیستی و نجات گونه‌های در معرض تهدید استفاده کرد.  با این حال، روش‌های بانکداری زیستی فعلی بر ذخیره‌سازی با دمای بسیار پایین تکیه می‌کنند که گران است و در برابر قطع برق یا سایر مشکلات آسیب‌پذیر است.  در اینجا، ما نشان می‌دهیم که سلول‌های سوماتیک خشک شده با انجماد می‌توانند کلون‌های سالم و بارور تولید کنند، که نشان می‌دهد این روش ممکن است برای ایجاد راه‌حل‌های زیست بانکی بدون نیتروژن مایع جایگزین، ارزان‌تر و ایمن‌تر باشد. این آزمایش باید بر روی حیوانات بسیار بزرگ‌تر مانند فیل ،گاو و فیل ها و… انجام شود.

این مطالعه که در Nature Communications منتشر شده است گام بزرگی در جهت حفظ مواد ژنتیکی استروشی به نام انتقال هسته ای سلول های سوماتیک، جنین های اولیه یا بلاستوسیست ها را تولید کرد و رده های سلول های بنیادی پایدار را به وجود آورد.  دالی گوسفند در سال 1996 با استفاده از همین فرآیند شبیه سازی شد.  یک سلول سوماتیک مانند سلول پوست را می گیرد و DNA آن را با حذف هسته به سلول تخمک منتقل می کند.  سلول‌های اهداکننده نرخ موفقیت بالای بیش از 5 درصد داشتند و توله‌های ماده و نر سالم تولید کردند.
 در آزمایش‌های بعدی، ده‌ها موش شبیه‌سازی‌شده – نه ماده و سه نر – برای جفت‌گیری با همسالانی که به طور طبیعی متولد شده بودند انتخاب شدند.  نویسندگان می‌گویند که همه ماده‌ها یک بستر موش به دنیا آوردند که نشان‌دهنده باروری طبیعی حیوانات شبیه‌سازی شده است.  خشک کردن انجمادی باعث آسیب بیشتر به DNA نسبت به ذخیره سازی سلول ها از طریق روش های فعلی می شود.  اما نرخ شبیه سازی به دست آمده نشان می دهد که ممکن است یک جایگزین باشد.  این امر به ویژه زمانی صادق است که هزینه و امنیت طولانی مدت نگرانی اصلی باشد.  این می تواند روشی مناسب برای ذخیره سازی مواد ژنتیکی از هر حیوانی به روشی ایمن و کم هزینه ارائه دهد.

 

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل