ردیابی تاریخ تکاملی سگ‌ها در جهان

به گزارش سیناپرس اردبیل،محققان با استفاده از سوابق باستان‌شناسی و مقایسه DNA سگ‌ها و گرگ‌ها اطلاعات جدید به دست آورده اند. یک گروه بین المللی از ژنتیک دانان و باستان شناسان به سرپرستی موسسه فرانسیس کریک دریافته اند که اصل و نسب سگ ها را می توان حداقل در دو جمعیت از گرگ باستانی ردیابی کرد. با استفاده از اطلاعات به دست آمده، سگ ها از گرگ خاکستری نشأت گرفته اند. اما اینکه این اتفاق کجا افتاده است، هنوز مشخص نیست.
محققان به ژنوم گرگ های باستانی روی آوردند تا بفهمند اولین سگ ها کجا از گرگ تکامل یافته اند.  آنها 72 ژنوم گرگ باستانی را در 100000 سال گذشته از اروپا، سیبری و آمریکای شمالی تجزیه و تحلیل کردند .محققان بقایای گرگ های باستانی را به دست آوردند و باستان‌شناسان از 38 موسسه در 16 کشور مختلف در این مطالعه مشارکت داشتند. بقایای آن شامل یک سر کامل از یک گرگ سیبری بود که 32000 سال پیش زندگی می کرد. سپس 9 آزمایشگاه مختلف DNA باستانی برای تولید داده های توالی DNA از گرگ ها با یکدیگر همکاری کردند.

با تجزیه و تحلیل ژنوم، محققان دریافتند که سگ های اولیه از نظر ژنتیکی بیشتر به گرگ های باستانی در آسیا شبیه هستند تا در اروپا، که نشان دهنده اهلی شدن در جایی در شرق است. با این حال، آنها همچنین شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد اصل و نسب سگ ها از دو جمعیت مجزای گرگ‌ها نشأت گرفته است.

سگ های اولیه از شمال شرقی اروپا، سیبری و قاره آمریکا که منشاء واحد و مشترک از منبع شرقی می باشند، نشأت گرفته اند.  اما به نظر می رسد سگ های خاورمیانه، آفریقا و جنوب اروپا، علاوه بر منبع شرقی، از منبع دیگری در خاورمیانه نسب داشته باشند.

از آنجایی که 72 ژنوم گرگ باستانی حدود 30000 نسل را در بر می گرفت، می توان به گذشته نگاه کرد و یک جدول زمانی از چگونگی تغییر DNA گرگ ایجاد کرد و انتخاب طبیعی را در عمل ردیابی کرد. پونتوس اسکوگلند، نویسنده ارشد و رهبر گروه آزمایشگاه ژنومیکس باستانی در کریک، می‌گوید: «این اولین باری است که دانشمندان مستقیماً انتخاب طبیعی را در یک حیوان بزرگ در یک مقیاس زمانی 100000 سال دنبال می‌کنند و تکامل را به صورت واقعی مشاهده می‌کنند». محققان در حال ادامه شکار برای یافتن یک جد گرگ باستانی نزدیک از سگ‌ها هستند که می‌تواند مکان‌هایی را که به احتمال زیاد اهلی شدن در آن رخ داده است را مشخص کند.

آنها اکنون بر روی ژنوم های سایر مکان هایی که در این مطالعه گنجانده نشده اند، از جمله مناطق جنوبی تر تمرکز می کنند.

منبع : NATURE NEWS