نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوشیدن قهوه خطر آسیب به کلیه را کاهش می‌دهد

به گزارش سناپرس اردبیل، قهوه حاوی بسیاری از ترکیبات مفید برای سلامتی از جمله کافئین، دی ترپن ها و اسید کلروژنیک است. مصرف همیشگی قهوه با پیشگیری از بیماری های مزمن و دژنراتیو از جمله سرطان، اختلالات قلبی عروقی، دیابت و بیماری پارکینسون مرتبط است. کافئین، رایج ترین ترکیب مورد مطالعه در قهوه، اثرات مثبتی بر عملکرد کلیه دارد و مصرف روزانه قهوه با کاهش خطر بیماری مزمن کلیوی مرتبط است.

ترکیباتی مانند اسید کلروژنیک و تریگونلین در قهوه برای کاهش التهاب عمومی و استرس اکسیداتیو شناخته شده اند. دانستن بیشتر در مورد اینکه چگونه مصرف قهوه بر بروز سایر بیماری‌های مرتبط با کلیه تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به علم پزشکی کمک کند تا گام‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری پیشرونده کلیه در افراد بردارند. به تازگی، محققان اثرات مصرف قهوه را بر آسیب حاد کلیه (AKI) بررسی کردند، زمانی که کلیه ها به طور ناگهانی تمام یا بخشی از عملکرد خود را از دست می دهند. AKI نشان دهنده یک مشکل بهداشت عمومی با حدود 0.25٪ از جمعیت عمومی است.
 محققان به این نتیجه رسیدند که باید مکانیسم‌های فیزیولوژیکی زیربنای اثرات محافظتی بالقوه مصرف قهوه را در مطالعات بزرگ‌تر با مدت طولانی‌تر ارزیابی کنند.  محققان اعلام کردند :«افزودنی‌های قهوه مانند شیر، خامه، شکر یا شیرین‌کننده‌ها نیز می‌توانند بر نتایج تحقیقات تأثیر بگذارند». آنها اشاره کردند که سایر نوشیدنی ها ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند.  
برای کسانی که به خود قهوه حساسیت دارند یا نمی توانند طعم آن را تحمل کنند، برخی از چای ها می توانند جایگزین خوبی باشند.  برگ های چای نسبت به دانه های قهوه کافئین کمتری دارند، اما همچنان می توانند منبع انرژی خوبی باشند. اگر فردی از قهوه لذت می برد اما کافئین سیستم بدن او را به هم می زند، جایگزین هایی وجود دارد که از کاسنی یا دانه های برشته ساخته شده اند که می توانند عادت صبحگاهی او را برآورده کنند و همان طعم بو داده یک فنجان قهوه را ارائه دهند. 

هر نوع چای گیاهی بدون کافئین می تواند جایگزین قهوه برای بسیاری از افراد شود. بعضی مواد موجود در قهوه نیز می توانند باعث ایجاد واکنش های نامطلوب شوند.هر یک از این عوامل به طور بالقوه می تواند باعث واکنش آلرژیک یا عدم تحمل در افراد خاص شود. افرادی که قهوه را با شیر یا خامه می نوشند ممکن است به لبنیات واکنش نشان دهند. نوشیدنی های بسیار شیرین ممکن است باعث افزایش قند شوند.

شربت‌های طعم‌دار همچنین می‌توانند حاوی بسیاری از مواد تشکیل دهنده دیگر باشند که می‌تواند عامل ایجاد علائم آلرژی باشند. یک مطالعه اخیر منبع معتبر منتشر شده در مجله سم شناسی و سلامت محیط نشان داد که نمونه های مختلف دانه قهوه سبز با مایکوتوکسین هایی که از قارچ های روی دانه ها می آیند، آلوده شده اند.  این سموم ممکن است در فرآیند برشته کردن زنده بمانند و در قهوه وجود داشته باشند و باعث واکنش آلرژیک شوند. محققان خاطرنشان کردند که قرار گرفتن در معرض مایکوتوکسین یک نگرانی برای سلامتی است.  مطالعات بیشتر باید به دنبال راه هایی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض این سموم باشد.

در حقیقت کارشناسان به دلیل خاصیت معجزهآسایی قهوه در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن به آن «داروی معجزه گر» می گویند. به طور کلی تاثیر قهوه روی بدن در صورت مصرف روزانه بسیار چشمگیر است. این روزها قهوه طرفداران زیادی پیدا کرده است. طوری که بسیاری از دوستداران قهوه هم مانند هر ماده ای غذایی دیگری فواید و مضراتی دارد. نکته ی مهم، رعایت تعادل در مصرف آن است.

 

منبع: medical news
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل