نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اعتیاد به فضای مجازی از چالش‌های بزرگ قرن 21

 به گزارش سیناپرس اردبیل، گوشی های هوشمند دستگاه های فوق العاده ای هستند که تقریبا تمام نیاز های الکترونیکی ما را برآورده می کنند. اعتیاد به گوشی هوشمند یک پدیده واقعی است. ترس از بودن در جایی بدون دستگاه تلفن همراه در حال حاضر به عنوان یک مسئله مهم شناخته می شود. برای کمتر و بهینه استفاده کردن از این دستگاه هوشمند نظریه های مختلفی مانند قرار دادن گوشی در حالت بی صدا  یا خاموش کردن ارائه می شود.

محققان از ایالت پن دریافتند که این نظریه ها در واقع می تواند برای افراد خاصی نتیجه معکوس داشته باشد. نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که مردم بیشتر زمانی که دستگاه‌هایشان در حالت بی‌صدا بود، تلفن‌هایشان را چک می‌کردند در برخی موارد، این افراد برای مدت طولانی تری نیز با تلفن همراه خود می ماندند. پیشنهاد خاموش کردن گوشی، بی صدا کردن آن و بستن کردن اعلان ها رویکردهای عامیانه هستند، ما واقعاً نمی دانیم که آیا آنها از نظر روانشناختی مؤثر هستند یا خیر.  
 به گفته منگی لیائو، دانشجوی دکترای ارتباطات جمعی و اولین نویسنده، این مطالعه به شناسایی افرادی که بهFOMO  دچار اند، کمک می کند. کلمه FOMO  به معنی ترس از دست دادن است. هنگامی که فردی دچار هومو می شود، به سبب ترسی که به خاطر از دست دادن فرصت خیالی خود دارد، اقدام به انجام یک کار هیجان زده می کند.

این اضطراب و هیجان منجر به آن می شود که فرد، نگران عقب افتادن از دیگران به سبب از دست دادن این فرصت خیالی شود. در طی یک آزمایش  داوطلبانی که سطح بالایی از FOMO داشتند، تقریباً 50 بار در روز تلفن های خود را هنگامی که دستگاهشان در حال لرزش بود، چک می کردند. در حالت بی صدا، همان افراد روزانه حدود 120 بار گوشی خود را چک می کردند.

تصور کنید، در کلاس، مربی به دانش آموزان می گوید که تلفن های خود را خاموش کنید، ما فکر می کنیم که اکنون همه به مربی توجه دارند. اما، آنچه که تحقیقات ما برعکس است، به این معناست که آنها مشغول فکر کردن در مورد همه چیزهایی هستند که از دست داده‌اند، بنابراین ممکن است حواس پرتی آن ها بیشتر هم باشد.
محققان به این نتیجه می رسند که اولین گام در جهت پرورش عادات فناوری سالم تر برای همه، درک این نکته است که بدانیم  افراد مختلف به برنامه ها، اعلان ها و ویژگی های مختلف فناوری واکنش متفاوتی نشان می دهند. شاید مهم باشد که نحوه ارائه اعلان‌ها به کاربران بر اساس تفاوت‌های فردی آن‌ها شخصی‌سازی شود.  

منبع: STUDY FIND
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل