جلبک‌ها به شهرسازی کمک می‌کنند

به گزارش سیناپرس اردبیل، سیمان به عنوان یک کالای صنعتی بالاترین رقم تولید را درمیان تمام کالاهای صنعتی دیگر دارا است. تولید جهانی سیمان تقریباً 7 درصد از انتشار سالانه گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می دهد. برای ساخت سیمان پرتلند، رایج ترین نوع سیمان، استخراج سنگ آهک از معادن بزرگ می باشد که در دمای بالا سوزانده می شود و مقادیر زیادی دی اکسید کربن آزاد می کند. 

مهندسان در مجموعه منابع جلبکی در دانشگاه کارولینای شمالی ویلمینگتون و آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر برای کار خود یک کمک هزینه 3.2 میلیون دلاری از تحقیقات پیشرفته وزارت انرژی ایالات متحده جایزه دریافت کردند. این تیم تحقیقاتی همچنین برای توسعه و افزایش تولید سیمان پرتلند مبتنی بر سنگ آهک بیوژنیک و کمک برای ساخت آینده‌ای بهتر با آلاینده کم تر انتخاب شده اند.

این تیم تحقیقاتی دریافت که جایگزینی سنگ آهک استخراج شده با سنگ آهک رشد یافته بیولوژیکی، که برخی از گونه های ریزجلبک های آهکی از طریق فتوسنتز انجام می دهند (درست مانند رشد صخره های مرجانی)، راهی برای ساخت سیمان پرتلند ایجاد می کند. این ریزجلبک‌ها موجودات کوچک مقاومی هستند که در آب‌های گرم و سرد، آب‌های شور و شیرین در سرتاسر جهان زندگی می‌کنند و آنها را کاندیدای عالی برای کشت در همه جا می‌سازد.

آنها در شهرها، روی خشکی یا دریا.  بر اساس برآوردهای این تیم، تنها یک تا دو میلیون هکتار حوضچه باز برای تولید تمام سیمان مورد نیاز یک کشور وسیع نیاز است. سنگ آهک تنها محصولی نیست که ریزجلبک ها می توانند ایجاد کنند، از ریزجلبک ها می توان برای تولید سوخت های زیستی، مواد غذایی و لوازم آرایشی استفاده کرد، به این معنی که این ریزجلبک ها می توانند منبعی برای سایر محصولات گران قیمت تر نیز باشند.

 دانشمندان امیدوارند که جایگزینی سنگ آهک استخراج شده با نمونه بومی بتواند کیفیت هوا را بهبود بخشد، آسیب های زیست محیطی را کاهش دهد و دسترسی عادلانه به مصالح ساختمانی را در سراسر جهان افزایش دهد. با توجه به مصرف بالای آهک و بتن در هر شهر و کشور برای ما واقعاً مهم است، به یاد داشته باشیم که این مواد باید مقرون به صرفه و تولیدشان آسان باشد.

 

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا