نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی منجر به بیماری می‌شود

به گزارش سیناپرس اردبیل، نور طبیعی نه تنها روحیه انسان را تقویت می کند، بلکه باعث می شود احساس انرژی، بیداری وهوشیاری کنیم. اما این امر تا وقتی مفید است که در معرض نور طبیعی خورشید باشیم. محققان دانشگاه نورث وسترن در حین بررسی بیش از 500 مرد و زن مسن بین 63 تا 84 سال دریافتند، که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی به هنگام خوابیدن  می تواند منجر به بیماری های خطرناک شود. تمام نور های مصنوعی از جمه لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای می توانند الگو های خواب طبیعی را مختل کنند و منجر به بیماری شوند.

این تیم تحقیقاتی به مدت هفت روز این افراد را ردیابی کردند و میزان قرار گرفتن آنها در برابر نورمصنوعی را با استفاده از ابزارهای مچ بسته اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که افراد مسن‌تری که هر روز یک دوره پنج ساعته تاریکی کامل را تجربه نمی‌کنند و در روشنایی نور های مضر می خوابند ، بسیار بیشتر از کسانی که در تاریکی می خوابند، مستعد ابتلا به بیماری هستند.

استادیار عصب شناسی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن و یک پزشک طب شمال غربی، در یک بیانیه رسانه ای اعلام کردند: «افراد مسن در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند، بنابراین محققین ما در تلاش بودند که دریابند آیا تفاوتی در فرکانس این بیماری ها مربوط به قرار گرفتن در معرض نور در شب وجود دارد یا خیر».برای افراد مهم است که از قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب اجتناب کنند یا آن را به حداقل برسانند.

هنگامی که انسان در معرض نور مصنوعی قرار می گیرد،ریتم طبیعی بدن دچار اشتباه می شود. شبکیه چشم بدون توجه به ساعت روز، نور دریافت می کند؛ بنابراین بدن نمی داند چه زمانی بری خواب آماده  شود. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از نور های مصنوعی بهتر است از نورهای کهربایی قرمز یا نارنجی استفاده کنید که باعث تحریک کمتری در مغز می شوند. همچنین باید نورهای سفید یا آبی (مانند نور گوشی هوشمند) به هنگام خواب از خود دور نگه دارید. تحقیقات نشان داده است که نور آبی ،تولید ملاتونین را بیش از هر نوع دیگر سرکوب می کند.این نور باعث می شود بدن ملاتونین کمتری تولید کند،زیرا بدن نسبت به این نور حساس تر است.در طول روز سعی کنید در معرض نور طبیعی باشید زیرا این امر باعث افزایش توانایی خوابیدن در شب و همچنین بهبود خلق و خو در روز می شود.

 

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل