نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از بین بردن آکنه پوست با استفاده از ویروس‌ها

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققین به تازگی طی پژوهشی جدید با استفاده از نوع خاصی از ویروس ها به مقابله با باکتری های مضر پوست پرداخته اند. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد آکنه شود. بعضی باکتری ها هم در افراد دارای آکنه و هم در افراد بدون آکنه به مقدار زیاد روی پوست یافت می شود. اجتماعات میکروبی روی پوست به عنوان میکروبیوم پوست شناخته می شوند.

باید توجه داشت  تفاوت اصلی بین افرادی که چهره شفافی دارند، تعادل میکروبیوم پوست آن هاست. کسانی که اغلب با آکنه سروکار دارند، دارای تعداد غیرطبیعی بالایی از گونه‌های خاص باکتری C. acnes هستند که تعادل میکروبیوم را از بین می‌برد. محققین برای داشتن پوست سالم و بی آکنه روش های درمانی متفاوتی را طی دهه ها پیشنهاد کرده اند. یکی از این روش های درمانی در زمینه مبارزه با آکنه که با شکست مواجه شده است، استفاده از آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها از شر C. acnes خلاص می شوند ولی نمی توانند بین سایر باکتری های پوست تمایز قائل شوند.

از بین بردن باکتری های مفید می تواند منجر به عدم تعادل بیشتر در میکروبیوم پوست شود. برای جلوگیری از برهم زدن تعادل میکروبیوم، این تیم از ویروس هایی به نام باکتریوفاژ استفاده کردند. این ویروس ها باکتری ها را آلوده می کنند و با برخی تغییرات می توانند به تنظیم تعداد آنها کمک کنند. از طریق باکتریوفاژ درمانی، می‌توان ترکیب سویه‌های C. acnes را در طول زمان تعدیل کرد. مارک گوئل، هماهنگ کننده مطالعه و نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح می دهد «ما می توانیم سویه های مرتبط با آکنه را بدون تأثیر بر روی آنهایی که ویژگی های مفید دارند با استفاده از باکتریوفاژ کاهش دهیم».
نتایج این پژوهش یک چارچوب جدید برای مقابله با آکنه و سایر بیماری های پوستی ارائه می دهد. باکتریوفاژ ها می توانند به "پاکسازی" دیگر سویه های موجود و مضر در پوست کمک کنند.

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل