افزایش خطر مرگ با زندگی در مکان‌های آلوده و شلوغ

به گزارش سیناپرس اردبیل، میزان حملات قلبی و سکته مغزی در میان مبتلایان به بیماری های ناشی از آلودگی محیطی 17 درصد افزایش یافته است. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، با ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب در سلول ها می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های مزمن باشد. یک مطالعه نشان داد وسایل نقلیه، سوزاندن نفت کوره و گاز طبیعی برای گرم کردن خانه، تولیدات کارخانه ها و تولید انرژی، به ویژه نیروگاه هایی که با سوخت فسیلی کار می کنند و همچنین، دود ناشی از تولید مواد شیمیایی، منابع اصلی آلودگی هوا با منشا انسانی هستند.

دکتر راجش ودانتان، متخصص قلب در بیانیه‌ای می‌گوید: «علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی که در سن پایین دچار حمله های قلبی می شوند طبق این مطالعه بررسی شده است». نتایج همچنین نشان می دهد که از هر سه نفری که در فاصله 500 متری یک جاده اصلی زندگی می کنند، خطر مرگ 13 درصد افزایش یافته است. خطرات زیست محیطی عامل حدود 11.3 میلیون مرگ در سال 2019 بوده است که 5.1 میلیون نفر از آنها ناشی از بیماری های قلبی عروقی بوده است. در طی آلودگی هواذرات ریز سمی وارد جریان خون می شوند و به ریه ها، قلب، مغز و سایر اندام های اصلی نفوذ می کنند و باعث  بیماری های قلبی عروقی، سرطان، COPD (اختلال انسداد مزمن ریه) و بیماری آلزایمر می شوند.
این داده‌ها می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا خطرات محیطی بیماران خود را تخمین بزنند و توصیه‌های فردی برای کاهش خطر را ارائه دهند.

منبع: study finfd