نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از انفجار رادیویی سریع تا نیروگاه خورشیدی فضایی و سیاهچاله‌ها

به گزارش سینا پرس اردبیل، انفجار رادیویی سریع مرموز برای دومین بار در تاریخ شناسایی شد.اخترشناسان سیگنالی را از یک کهکشان به نام فوران رادیویی سریع (FRB) کشف کردند که تصور می‌شود نزدیک به 3 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. گفته می شود که این انفجار رادیویی سریع همزمان با یک منبع رادیویی فشرده و پایدار قرار گرفته و با یک کهکشان میزبان کوتوله با شکل گیری ستاره های خاص مرتبط است. فوران رادیویی سریع انتشار فرکانس رادیویی هستند. دانشمندان هنوز به طور کامل این پدیده را که برای اولین بار در سال 2007 شناسایی شد، درک نکرده اند. نامزد اصلی برای تولید این FRBها، یک مگنتار است که یک ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی واقعا قوی است که امواج رادیویی را ساطع می کند.

نیروگاه خورشیدی فضایی چین

طبق گزارش‌های اخیر، چین قصد دارد تا اوایل سال 2028 یک نیروگاه خورشیدی در مدار داشته باشد، که دو سال جلوتر از برنامه اولیه آن است که قبلاً پیشنهاد شده بود.  در سال 2028، این کشور فضاپیما پروژه آزمایشی را در ماهواره ای که در ارتفاع 400 کیلومتری قرار دارد، راه اندازی خواهد کرد. این ماهواره انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و سپس آن الکتریسیته را به تشعشعات مایکروویو تبدیل می‌کند تا بتوان آن را به اهداف ثابت مختلف در سیاره ما منتقل کرد.  از آنجا، تشعشعات مایکروویو را می توان برای استفاده دوباره به برق تبدیل کرد.  این پروژه آزمایشی تنها حدود 10 کیلووات برق تولید می کند که تنها برای تامین برق چند خانه کافی است. 
 آپوفیس که به نام خدای آشوب و تاریکی مصری نامگذاری شده است، به عنوان یکی از خطرناک ترین سیارک هایی شناخته شد که می تواند بلافاصله پس از کشف آن در سال 2004 به زمین برخورد کند. اما از آنجایی که ستاره شناسان آپوفیس را بهتر ردیابی کردند، احتمال خطر این سیارک را رد کردند.

در دستاوردی دیگر، تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار در تاریخ، شواهد مستقیمی از یک سیاهچاله تنها در فضا با اندازه گیری های دقیق ارائه کرده است. تا به حال، اندازه گیری سیاهچاله ها معمولاً به صورت آماری یا از طریق برهم کنش آنها در یک سیستم دوتایی یا در هسته یک کهکشان استنباط می شد. به همین دلیل، سیاه‌چاله‌های بزرگ معمولاً به همراه ستاره‌ها کشف می‌شوند، سیاهچاله «سرگردان» تازه کشف شده که در فاصله 5000 سال نوری از زمین، در بازوی کارینا-کمان کهکشان راه شیری قرار دارد.  با کشف آن، اخترشناسان تخمین می‌زنند که نزدیک‌ترین سیاه‌چاله جدا شده به جرم ستاره‌ای ممکن است تا ۸۰ سال نوری از ما فاصله داشته باشد. برای درک این موضوع، نزدیکترین ستاره به زمین، پروکسیما قنطورس، حدود 4.2 سال نوری از ما فاصله دارد.

مترجم: پریناز نصرتی
منبع:trending news
 

خروج از نسخه موبایل