نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جراحی کاهش وزن و کم تر شدن خطر ابتلا به سرطان

به گزارش سیناپرس اردبیل،خطر ابتلا به 6 نوع سرطان مرتبط با چاقی برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند در مقایسه با همسالان خود به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برای سال‌های متمادی، جراحی چاقی راهی موفق برای کمک به افراد مبتلا به چاقی برای کاهش وزن ناسالم بوده است. 
 علاوه بر این، یافته‌های مطالعه جدید، که در نشست سالانه انجمن جراحی متابولیک و چاقی در سال 2022 ارائه شد، نشان می‌دهد افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند، در مقایسه با افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار نگرفته‌اند، به طور قابل‌توجهی کمتر در معرض خطر ابتلا به هر نوع سرطانی قرار دارند.
 برای این مطالعه، محققان بیش از 1600 فرد مبتلا به چاقی را که یا جراحی بای پس معده (جایی که معده برای کاهش اندازه آن تقسیم می‌شود) یا جراحی معده اسلیو (جایی که بخشی از معده برداشته می‌شود) مورد بررسی قرار دادند.  تنها 5.2 درصد از افرادی که جراحی چاقی انجام داده بودند، در طول دوره مطالعه به نوعی سرطان مبتلا شدند.
 نرخ کلی بقای 10 ساله برای کسانی که جراحی کرده بودند 92.9 درصد بود، در حالی که تنها 78.9 درصد از گروه غیرجراحی در 10 سال گذشته زنده ماندند. دکتر شانو کوتاری، گفت: «بیماران پس از جراحی چاقی طولانی‌تر عمر می‌کنند زیرا حوادث قلبی کمتر ودچار سرطان‌های کمتری میشوند».
 دکتر جارد آر. میلر، یکی از نویسندگان این مطالعه، جراح عمومی و چاقی در سیستم بهداشت گاندرسن لوترن، گفت که جراحی چاقی سطح بالایی از محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان را ارائه می دهد.
مزایای کاهش خطر سرطان از طریق جراحی کاهش وزن را نمی توان نادیده گرفت و باید برای بیماران چاق و در معرض خطر بالای سرطان مورد توجه قرار گیرد.
 محققان در کلینیک کلیولند دریافتند که هم سرطان مرتبط با چاقی و هم مرگ و میر ناشی از سرطان در بین بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده اند در مقایسه با بیمارانی که این کار را انجام نداده اند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

چاقی یک عامل خطر اصلی برای 13 نوع سرطان

حالت التهابی مزمن ناشی از وزن بیش از حد بدن به نوعی باعث تغییر سلولی به سلول های سرطانی می شود.  به دنبال کاهش وزن، روند التهابی کاهش می یابد و احتمال تبدیل سلولی به سلول های سرطانی کاهش می یابد.علاوه بر کاهش التهاب، کاهش وزن می تواند باعث کاهش سطح استروژن (یک عامل خطر شناخته شده به ویژه برای سرطان سینه) و تغییرات مفید در اپی ژنتیک و میکروبیوم روده شود.چاقی همچنین با عدم تحرک بدنی و خوردن غذاهایی با کالری دریافتی بالا مرتبط است. کاهش وزن با بهبود تغذیه، خوردن غذای فرآوری شده کمتر، ورزش بیشتر و کالری کمتر مرتبط است. که همگی ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش داشته باشند. افرادی که از طریق رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کاهش می دهند، همچنین خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهند.
کاهش وزن به هرطریقی برای جلوگیری از سرطان مفید است.  هیچ چیز خاصی در مورد جراحی چاقی وجود ندارد، به جز اینکه اکثر بیمارانی که برای این روش انتخاب شده‌اند، در روش‌های کاهش وزن غیرجراحی شکست خورده‌اند. کاهش وزن  از طریق ورزش و رژیم غذایی خیلی کم مشاهده میشود، اکثریت قریب به اتفاق مردم نمی‌توانند وزن معادل خود را کاهش دهند و آن‌قدر وزن خود را حفظ کنند تا مزایایی را تجربه کنند.
 جراحی کاهش وزن به طور کلی فقط برای افرادی که چاقی شدید دارند ارائه می شود.معمولاً کسانی که 75 تا 100 کیلو اضافه وزن دارند یا بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت یا فشار خون بالا دارند،از طریق عمل جراحی وزن خود را کاهش می دهند.

منبع:health line
مترجم:پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل