نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابر‌کرم‌هایی که کارخانه‌های کوچک بازیافت هستند

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از دانشگاه کوئینزلند استرالیا این جست‌وجو را انجام دادند. آنها طی این مطالعات موجودات گرسنه‌ای موسوم به ابر کرم‌ها را بررسی کردند. اکنون نشان داده شده است که این موجودات کوچک اشتهای کافی برای زباله های پلاستیکی دارند، که محققان توانستند آنزیم های خاصی را در باکتری های روده آنها ردیابی کنند که آنها را به انرژی تبدیل می کند و حتی در نتیجه باعث افزایش وزن کرم ها می شود.
 دکتر کریس رینکه، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: «ما دریافتیم که ابرکرم‌هایی که از رژیم غذایی فقط پلی استایرن تغذیه می‌شدند، نه تنها زنده ماندند، بلکه حتی افزایش وزن ناچیزی داشتند». این نشان می‌دهد که کرم‌ها می‌توانند از پلی استایرن انرژی بگیرند، به احتمال زیاد این انرژی با کمک میکروب‌های روده‌شان گرفته می شود. سپس با استفاده از تکنیکی به نام متاژنومیکس، دانشمندان توانستند مجموعه‌ای از آنزیم‌های باکتریایی را شناسایی کنند که مسئول تجزیه پلی استایرن هستند و از  فرضیه های مطرح شده در تحقیقات قبلی این اولین بینش را در مورد مسیرهای متابولیکی تشکیل می دهد که ابرکرم ها را قادر می سازد پلی استایرن را تجزیه کنند، فرآیندی که دانشمندان می گویند حتی در نتیجه محصولات جانبی ارزشمندی نیز تولید می کند.
 دکتر رینکه گفت: «ابر کرم‌ها مانند گیاهان کوچک بازیافتی هستند که پلی استایرن را با دهان خود خرد می‌کنند و سپس آن را به باکتری‌های روده خود می‌رسانند. محصولات تجزیه شده از این واکنش می توانند توسط میکروب های دیگر برای ایجاد ترکیبات با ارزش مانند پلاستیک های زیستی استفاده شوند».

منبع:atlas news 
مترجم:پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل