زمان بهینه برای ورزش ممکن است برای مردان و زنان متفاوت باشد

به گزارش سینا پرس اردبیل، سطح خواب و هورمون می تواند نقش مهمی در عملکرد فیزیکی داشته باشد. بر اساس مطالعه جدیدی که در Frontiers in Physiology منتشر شده است، مردان و زنان در طول روز زمان های تمرین بهینه متفاوتی دارند. محققان می گویند زنان با ورزش در ساعات صبح چربی بیشتری می سوزانند در حالی که مردان در شب چربی بیشتری می سوزانند. این مطالعه می گوید زنانی که قصد بهبود فشار خون را دارند نیز با ورزش صبحگاهی نتایج بهتری کسب می کنند.
 در طی 12 هفته، محققان اثرات یک برنامه تمرینی متنوع  متشکل از حرکات کششی، تمرین مقاومتی، دوی سرعتی و تمرینات استقامتی را با همان حجم تمرین نسبی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. شرکت کنندگان یکی از چهار برنامه تمرینی مختلف را یک روز در هفته و در مجموع چهار تمرین در هفته انجام دادند. یک گروه بین ساعت 6:30 تا 8:30 صبح به مدت یک ساعت ورزش کردند، در حالی که گروه دیگر همان برنامه های ورزشی را بین ساعت 6 بعد از ظهرتا8 شب انجام دادند.
 محققان دریافتند که در بین زنان، ورزش صبحگاهی باعث کاهش چربی شکم و فشار خون می شود، در حالی که ورزش عصرگاهی عملکرد عضلانی را افزایش می دهد. در گروه مردان، ورزش عصرگاهی باعث افزایش اکسیداسیون چربی و کاهش فشار خون سیستولیک شد.
نتیجه این مطالعه بیان می کند:
ورزش صبحگاهی در زنان باعث از دست دادن چربی شکم، کاهش فشار خون و افزایش قدرت عضلانی پایین بدن می‌شود. ورزش عصرگاهی قدرت، و استقامت عضلات بالاتنه را تا حد زیادی افزایش می دهد و خلق و خوی کلی را بهبود می بخشد.
 برای مردان، قدرت پس از ورزش صبحگاهی و عصرانه افزایش یافت، اما ورزش عصرگاهی مزایای بیشتری با "فشار خون سیستولیک پایین و خستگی و تحریک اکسیداسیون چربی در مقایسه با ورزش صبح زود" به همراه داشت.

نقش خواب و هورمون ها در عملکرد بدنی

مگان جانسون مک کالو یک مربی آکادمی ملی پزشکی ورزشی، بدنساز حرفه ای است. اوگفت: «خواب و هورمون‌ها هر دو نقش مهمی در زمان‌های بهینه تمرین دارند».
 مک کالو گفت که تولید هورمون و خواب به هم مرتبط هستند. زنان در مقایسه با مردان زمان بیشتری را در خواب عمیق و زمان کمتری را در سبک ترین مرحله خواب می گذرانند.
 مک کالو گفت: «بنابراین، تحقیقات بیانکرده اند که زنان صبح‌ها هوشیارتر و بیدارتر از مردان هستند. این تصور می‌تواند مربوط به این باشد که زنان هنگام ورزش در صبح، چربی بیشتری می‌سوزانند، تا حدی به دلیل توانایی آنها برای عملکرد بهتر در زمانی که بدن در ساعات صبح هوشیارتر است. مردان ممکن است هوشیارتر باشند و بدن در هنگام غروب آمادگی بیشتری برای ورزش دارد، زیرا نیاز به بیدار کردن بدن در طول روز و سپس هوشیاری بیشتر برای ورزش کردن در اواخر روز یا عصر است.
 تحقیقات همچنین نشان داده است که سطح کورتیزول در صبح در بالاترین حد خود قرار دارد، بنابراین اگر چربی های ناشی از استرس بیشتر وجود داشته باشد، می تواند با سوزاندن چربی بیشتر در صبح ارتباط داشته باشد. مردان ممکن است از این مزیت استفاده کنند و صبح ها به معنای واقعی استرس خود را "بسوزانند".
 با این حال، ورزش شبانه برای مردانی که به دنبال بهبود سلامت قلبی عروقی و متابولیک خود و همچنین رفاه عاطفی خود هستند، خوب است. بهبود سلامت متابولیک خطر چاقی، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و سکته را کاهش می دهد.
کنت پروبست، مربی شخصی، درمانگر حرکت و بدنساز، گفت «دستورالعمل‌های پزشکی ورزشی برای تجویز ورزش زنان و مردان یکسان است. اما زمان روز واقعاً برای هر کسی که ورزش می کند مهم است».با تمرین مقاومتی، دمای بدن شما بین ساعت 4 بعد از ظهر به اوج می رسد.  پروبست گفت: «برای تمرینات قلبی عروقی، استقامت عضلانی در اوایل تا اواسط صبح به اوج خود می رسد، به این معنی که این بهترین زمان برای تمرینات قلبی عروقی است».  برای تمرینات ورزشی خاص، از آنجایی که قدرت ذهنی در اواسط روز به اوج خود می رسد، تمرینات ورزشی خاص باید در این بازه زمانی انجام شود.

منبع:health line
مترجم:پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا