چگونه مغز علائم بیماری را کنترل می‌کند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، اکثر مردم فکر می‌کنند وقتی فردی دچار عفونت می شوند، زمانی که برخی از دفاع‌های طبیعی بدن مانند تب، لرز یا خستگی را احساس می‌کنند، سیستم ایمنی بدن به کار می‌افتد. چیزی که اکثر مردم نمی دانند این است که در واقع مغز پشت همه این اعمال قرار دارد. اتفاقی که می افتد این است: سیستم عصبی با سیستم ایمنی ارتباط برقرار می کند تا بفهمد بدن عفونت دارد و سپس مجموعه ای از تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی را تنظیم می کند که به عنوان علائم ناخوشایند بیماری ظاهر می شود. برای دانشمندان علوم اعصاب، سوالات طولانی مدت این بوده است: چگونه و کجا این اتفاق در مغز رخ می دهد؟ 
محققان پاسخ را در مغز موش ها جستجو کردند. نورون‌هایی هستند که در ناحیه‌ای از هیپوتالاموس یافت می‌شوند، بخشی از مغز که به دلیل کنترل عملکردهای کلیدی هموستاتیک بدن را در حالت متعادل و سالم نگه می‌دارد، شناخته شده است. محققان دریافتند این نورون‌ها گیرنده‌هایی دارند که می‌توانند مستقیماً سیگنال‌های مولکولی را که از سیستم ایمنی می‌آیند، تشخیص دهند.
جسیکا اوسترهوت، محقق فوق دکتری در آزمایشگاه دولاک و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «برای ما مهم بود که این اصل کلی را ایجاد کنیم که مغز حتی می‌تواند این حالت‌های ایمنی را حس کند».
 محققان دریافتند که ناحیه کلیدی هیپوتالاموس درست در کنار بخش قابل نفوذی از مغز به نام سد خونی مغزی قرار دارد که به گردش خون در مغز کمک می کند.چیزی که قابل توجه است این است که سلول های سد خونی مغزی که با خون و با سیستم ایمنی محیطی در تماس هستندفعال میشوند . به عنوان مثال، تب معمولاً یک واکنش سالم است که به از بین بردن یک پاتوژن کمک می کند. اما وقتی بیش از حد بالا می رود، می تواند خطرناک نیز شود. همین امر را می توان در مورد از دست دادن اشتها یا کاهش تشنگی نیز بیان کرد که در ابتدا می تواند مفید باشد،اما کمبود مداوم مواد مغذی یا هیدراتاسیون باعث می شود که روند بهبودی با مشکل مواجه شود.
برای یافتن نواحی مختلف نورون‌هایی که فعال می‌شوند، محققان به موش‌ها مواد پیش‌التهابی، لیپوپلی‌ساکارید یا اسید پلی‌سیتیدیلیک تزریق کردند که عفونت‌های دانشمندان سپس از مجموعه ای قدرتمند و دقیق از روش ها به نام شیمی و اپتوژنتیک برای کنترل و بررسی ارتباط بین جمعیت های مختلف عصبی استفاده کردند. آنها با استفاده از این ابزارها توانستند این نورون ها را به دستور در مغز موش ها فعال یا خاموش کنند و با دیدن اتفاقی که افتاده، عملکرد آنها را مشخص کنند.
 محققان دریافتند که با استفاده از این ابزارها می‌توانند دمای بدن موش‌ها را افزایش دهند، این گزارش می‌گوید که نورون‌هایی که آنها توصیف می‌کنند به 12 ناحیه مغزی می‌پردازند که برخی از آنها به کنترل تشنگی، احساس درد و تعاملات اجتماعی معروف هستند. این نشان می دهد که سایر رفتارهای بیماری نیز ممکن است تحت تأثیر فعالیت نورون ها قرار گیرند.

منبع :PSYCHOLOGY NEWS 
مترجم : پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا