چگونه حس خوشبختی داشته باشیم؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، تحقیقات جدید به ما در مورد تفاوت بین شادی و سعادت مفاهیمی را می آموزد. تعریف سعادت شامل یافتن شادی در خود و در لحظه است. یک مطالعه جدید روی 638 دانشجو نشان داد که سعادت می تواند شفقت به خود را افزایش دهد و علائم افسردگی را از بین ببرد.
فعالیت ها و رفتارهایی که سعادت را افزایش می دهند شامل پرورش ذهن آگاهی و قدردانی است. مطالعه جدیدی که در مجله روانشناسی مثبت منتشر شده است، مفهوم جدیدی را از سلامت معرفی می کند. این مفهوم که «مراقبت از سعادت» نامیده می‌شود، شامل اعمالی است که حالتی از شادی درونی نامحدود و ابدی ناشی از حالت ذهنی آرام و قلبی دلسوز را پرورش می‌دهد.  اولین و مهمترین چیز در مورد سعادت این است که ما باید در زندگی روزمره خود بدانیم که هیچ شرایط تحقق نیافته ای وجود ندارد، مانند یک شغل عالی یا یک خانه رویایی، که قبل از اینکه بتوانیم شاد باشیم، باید به آن دست یابیم، بلکه آن شادی در درون ما وجود دارد و باید آن را بیابیم به عنوان مثال دانش‌آموزانی که تازه وارد مدرسه میشوند با چالش‌های جدید بسیاری روبرو هستند و به‌ویژه در برابر مشکلات سلامت روان آسیب‌پذیر هستند.
 اگرچه ظهور بزرگسالی برای بیشتر افراد تجربه مثبتی است، اما این مرحله از زندگی با چالش‌هایی مانند کاوش هویت ،خواسته‌های تحصیلی پرتلاطم و درگیری های ذهنی که باعث استرس و اختلالات روانی میشوند آن هارا آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین، ما فکر کردیم که این یک جمعیت جالب برای مطالعه و بررسی خواهد بود.

 محققان سعادت را بر اساس چهار معیار اصلی اندازه گیری کردند:
 یافتن شادی در لحظه
 یافتن شادی در درون خود
 قدردانی از آنچه که شخص دارد
 دنبال کردن عمیق ترین خواسته ها
طبق این مطالعه، دوره ای که انسان واردبزرگسالی میشود زمان بسیار خوبی برای شروع تمرینات یا رفتارهایی برای پرورش شادی درونی است که می‌تواند رفاه را تقویت کند و تأثیرات مثبتی بر توانایی‌های شفقت به خود و ‌آگاهی داشته باشد.هر کسی می‌تواند این کار را با انجام تمرین‌های کوچک و تغییرات  ذهنی در زندگی روزمره خود شروع کند. مراقب شگفتی های زندگی که همیشه وجود دارد، مانند آسمان آبی، درختان یا لبخند یک کودک باشید.
عمیقاً به صدای قلبمان گوش می دهیم. مهم است که از خود بپرسیم در این زندگی می خواهیم چه کار کنیم و آیا این ما را واقعاً خوشحال می کند یا خیر. اغلب اوقات دلیل ناراحتی ما این نیست که کاری انجام نمی دهیم.  این است که ما آنچه را که می خواهیم انجام نمی دهیم.
امید است مطالعات آینده به ادغام خلاقانه و کشف مفهوم مراقبت از سعادت و تأثیر آن بر رفاه ادامه دهند.

منبع: psychology today
مترجم :پریناز نصرتی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا