نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا واکسن تایید شده‌ای برای آبله میمون وجود دارد؟

به گزارش سیناپرس، اردبیل اگرچه آبله میمون یک ویروس فوق‌العاده نادر است، در حال حاضر چندین واکسن وجود دارد که حداقل می‌تواند از پیامدهای شدید آن محافظت کند. در حال حاضر دو واکسن موجود است که هم در برابر آبله و هم از آبله میمون محافظت می کند.
 یکی از واکسن های موجود، JYNNEOS، مورد تایید FDA برای پیشگیری از آبله و آبله میمون است. به گفته کارشناسان، واکسن آبله/میمون تایید شده توسط FDA حدود 85 درصد موثربوده است. چندین واکسن مدرن برای ویروس آبله میمون وجود دارد، با این حال، همه آنها در حال حاضر در دسترس نیستند و هیچ کدام به طور گسترده در دسترس عموم قرار نگرفته است. تصور می شد که اولین واکسن علیه آبله که حدود 50 سال پیش ساخته شد، سطحی از محافظت در برابر آبله میمون را فراهم کند.  این یک واکسن قوی بود که عوارض جانبی زیادی داشت و از آن زمان تا به امروز واکسن های جدیدتری ساخته شد.
 دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت، می‌گوید: «واکسن اصلی آبله حداقل محافظت نسبی در برابر آبله میمون ارائه می‌دهد، با این حال، مدت زیادی است که بسیاری از مردم در جمعیت ما با استفاده از این واکسن واکسینه نشده‌اند».
 ACAM2000 واکسنی است که برای آبله ساخته شده است اما پوشش متقابلی نیز با آبله میمون دارد.  این واکسن برای افرادی که 18 سال به بالا هستند،و در معرض خطر بالای عفونت آبله میباشند تایید شده است.  به گفته منبع CDCTrusted، برای آبله میمون، همین واکسن را می توان در افرادی که در معرض آبله میمون قرار دارند، تحت پروتکل دارویی جدید تحقیقاتی دسترسی گسترده استفاده کرد. این واکسن برای کمک به پیشگیری از ویروس ها در بزرگسالان 18 سال و بالاتر که در معرض خطر بالای عفونت هستند، تایید شده است.که  با فاصله 4 هفته تجویز می شود.
 دکتر امش آدالجا، محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز، می‌گوید: «انتظار می‌رود JYNNEOS حداقل 85 درصد یا بیشتر در پیشگیری از آبله میمون‌ مؤثرتر باشد». اگرچه این واکسن به طور مستقیم در افراد باردار مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما مطالعات حیوانی روی خرگوش نشان می دهد که این واکسن هیچ شواهدی دال بر آسیب رساندن به جنین در حال رشد ندارد.  با این حال، مشخص نیست که آیا این واکسن برای شیردهی بی خطر است یا خیر. واکسن JYNNEOS عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند و در جمعیت‌های خاصی ایمن‌تر است.

 

چگونه از خود در برابر ابله میمون محافظت کنیم؟

علاوه بر واکسن اقدامات دیگری برای جلوگیری ازابتلا به آبله میمون وجود دارد.در اولین گام باید از افراد مبتلا به این بیماری دوری کرد.همچنین اگر کسی را میشناسید که در معرض تماس با فرد مبتلا به این بیماری بوده است تا زمان سپری شدن دوره نهفتگی تا سه هفته اول از تماس نزدیک با او خودداری کنید. رعایت بهداشت و عدم تماس با حیوانات آلوده گام دیگر برای جلوگیری از این بیماری میباشد.اگرچه تعداد موارد ابله میمون  در حال افزایش است اما در حال حاضر نیازی به واکسیناسیون انبوه نیست. 

 

منبع: health 
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل