نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ملانوم چشمی چیست؟

به گزارش سیناپرس اردبیل و به نقل از مدیکال نیوز، در بیشتر موارد، علت ملانوم چشمی ناشناخته است. با این حال، چندین خطر وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. عوامل مستعد کننده ملانوم یووه شامل ملانوسیتوز چشمی مادرزادی و همچنین خال یووئال است. بر اساس یک متاآنالیز، سایر عوامل حساسیت میزبان مانند رنگ چشم روشن، رنگ پوست روشن با افزایش خطر ابتلا به ملانوم یووه مرتبط است. خال های پوستی غیر معمول، کک و مک های پوستی، خال های پوستی رایج و خال های عنبیه نیز با افزایش خطر ابتلا به ملانوم یووه مرتبط هستند.  آشپزی شغلی نیز به عنوان عاملی برای افزایش بروز ملانوم یووئال نشان داده شده است.

 علائم

ظاهر ملانوم uveal بیشتر با اندازه و محل تومور تعیین می شود. این بیماری می تواند بدون علامت، که به طور تصادفی در طی معاینه چشم کشف می شود، تا ناهنجاری های مختلف بینایی و در نهایت از دست دادن کامل بینایی در چشم آسیب دیده متغیر باشد.  تاری دید، فتوپسی، نقص میدان بینایی، ناراحتی و درد شایع ترین علائم هستند.  دگرگونی، شناور و قرمزی نیز از دیگر عوامل است .  ملانوم عنبیه معمولاً بدون علامت است و به صورت ضایعه عنبیه ظاهر می شود. نوعی از ملانوم  معمولاً به صورت یک ضایعه رنگدانه‌ای برجسته ظاهر می‌شود که توسط رگ‌های خونی احاطه شده است.  بیماران لکه‌های رنگدانه‌دار یا توده‌ها را شایع‌ترین علامت گزارش می‌کنند، اگرچه تحریک و درد غیرمعمول است.  

تشخیص و درمان

پس از معاینه بالینی کامل، از معاینات چشمی، از جمله بیومیکروسکوپی با لامپ شکافی، برای تشخیص ملانوم  استفاده می شود. 

ژنتیک

 بی ثباتی ژنتیکی سلول های سرطانی با ناهنجاری های کروموزومی مشخص می شود.  مشخص شده است که در انواع سرطان ها جهش یافته شایع ترین آنها ملانوم بدخیم است.
 متأسفانه، هیچ درمان شناخته شده ای برای بیماری متاستاتیک ملانوم چشمی وجود ندارد. آزمایشات ژنتیکی و مولکولی بیشتری برای به دست آوردن درک بهتر ملانوم چشم و شاید شناسایی اهداف درمانی مورد نیاز است.

منبع :Medical News 
مترجم : پریناز نصرتی
 

خروج از نسخه موبایل