تقلید صدای زنبور سرخ توسط خفاش‌ها

به گزارش سینا پرس اردبیل و به نقل  از نیچر نیوز، به گفته محققان، برخی از خفاش ها می توانند برای ترساندن جغدها، صدای وزوز زنبور سرخ ( هورنت) را تقلید کنند. این کشف اولین مورد ثبت شده از تقلید یک پستاندار از حشره برای جلوگیری از شکار توسط شکارچیان است. بسیاری از حیوانات از موجودات دیگر تقلید می کنند، اما بیشتر این تقلیدها بصری هستند.
دانیلو روسو، بوم‌شناس جانوری می‌گوید: «اکنون مطالعه‌ای که رفتار جغدهایی را که در معرض صداهای حشرات و خفاش‌ها قرار گرفته‌اند، مقایسه می‌کند، نشان می‌دهد که خفاش‌های بزرگ‌تر ممکن است جزو معدود حیواناتی باشند که صدای گونه‌های دیگری را به سلاح تبدیل کرده‌اند». او می‌افزاید: «وقتی به تقلید فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد رنگ است، اما در این مورد، این صدا است که نقش مهمی دارد».
از آنجایی که خفاش ها شب‌زیست هستند و بینایی ضعیفی دارند، بیشتر آن ها برای یافتن راه خود به پژواک تکیه می‌کنند و با استفاده از طیف وسیعی از صداهای دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. روسو و همکارانش برای بررسی اینکه آیا حیوانات دیگر ممکن است همین ارتباط را برقرار کنند یا خیر، ساختار صدای وزوز هورنت (زنبور سرخ) را با صدای ترس خفاش مقایسه کردند. در بیشتر فرکانس‌ها، این دو صدا به‌طور چشمگیری شبیه هم نبودند، اما زمانی که صدای خفاش از بین رفت، فقط فرکانس‌هایی را شامل می‌شد که جغدها -یکی از شکارچیان اصلی حیوان- قادر به شنیدن آن‌ها هستند. روسو می‌گوید که این نشان می‌دهد صدای ترس شنیده شده توسط جغدها به شدت شبیه وزوز یک هورنت است، بنابراین می‌تواند شکارچیان را فریب دهد.
برای آزمایش این ایده، محققان صداهای خفاش و حشرات را برای جغدهایی که در اسارت زندگی می کردند پخش کردند. آنها دریافتند که پرندگان هنگام پخش صدای ضبط شده از تماس های اجتماعی خفاش ها، به بلندگوها نزدیک می شوند، گویی به دنبال طعمه می گردند، اما ضبط صدای وزوز هورنت ها معمولا باعث می شد جغدها از بلندگوها فاصله بگیرند. بسیاری از جغدها نیز با شنیدن صدای ترس خفاش ها از بلندگوها دور شدند. روسو می‌گوید: این از این ایده پشتیبانی می‌کند که وزوز خفاش‌ها می‌تواند جغدها را گیج کند و فکر کنند که هورنت نزدیک است.
زنبورها و سایر حشرات گزنده علائم هشدار دهنده مشترکی دارند – مانند نوارهای سیاه و زرد – که سایر حیوانات برای فریب شکارچیان تقلید می کنند تا آنها را تنها بگذارند. جوهانا مپس، بوم شناس تکاملی در دانشگاه هلسینکی می گوید: «جغدها در طبیعت از هورنت اجتناب می کنند، بنابراین جای تعجب نیست که آنها مراقب هر چیزی باشند که آنها را به یاد وزوز حشرات می اندازد». روسو می‌گوید که این تحقیق می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا تقلیدهای دیگر مبتنی بر صدا را که ممکن است تا کنون زیر رادار پرواز کرده‌اند، شناسایی کنند.

منبع:Nature News