نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا تنفس می‌تواند به سلامتی ذهن و بدن شما کمک کند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل و به نقل از مدیکال نیوز ،تنفس عمیق با تحریک سیستم عصبی ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس را کنترل نموده و با منحرف کردن توجه از افکار منحرف کننده، استرس و اضطراب را کاهش می دهد.  
تنفس آرام و عمیق از شکم منجر به پر شدن کامل ریه ها با هوای استنشاق شده می شود و در نتیجه تبادل گازی کامل بین اکسیژن ورودی و دی اکسید کربن خروجی انجام می شود. این فرآیند باعث افزایش فعال شدن بخشی از سیستم عصبی پاراسمپاتیک میشود. فعال شدن این بخش منجر به کاهش ضربان قلب، تثبیت فشار خون، شل شدن عضلات، انحراف توجه از افکار و احساسات منحرف کننده و القای پاسخ آرامش می شود. در مقابل، تنفس سریع و کم عمق از قفسه سینه با تحریک سیستم عصبی سمپاتیک، پاسخ استرس را القا می کند. شواهد نشان می دهد که یک القای حاد در تعداد تنفس ممکن است منجر به حمله پانیک شود. به طور مشابه، مشکلات تنفسی مزمن می تواند سطح اضطراب و افسردگی را القا کند.

پاسخ آرامش چیست؟

 اصطلاح پاسخ آرامش اولین بار توسط دکتر هربرت بنسون، متخصص قلب در دانشکده پزشکی هاروارد ابداع شد. پاسخ آرامش حالتی از استراحت کامل جسمی و روحی است که برعکس استرس است. پاسخ استرس ناشی از سیستم عصبی سمپاتیک یک پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی به رویدادهای مضر به عنوان یک استراتژی بقا است. فردی که حالت ذهنی آرام دارد معمولا به آرامی و عمیق نفس می کشد. به طور مشابه، تمرین عمدی تنفس کنترل شده می تواند عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک را که فعالیت های غیرارادی بدن از جمله ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کند، کاهش دهد. تنفس کنترل شده می تواند از بسیاری جهات برای سیستم های فیزیولوژیکی مفید باشد و به کاهش ضربان قلب، فشار خون، سطح هورمون های استرس در خون و تجمع اسید لاکتیک در عضلات کمک کند. علاوه بر این، تنفس کنترل شده به تعادل سطح اکسیژن و دی اکسید کربن در خون کمک می کند و سطح انرژی فیزیکی، عملکرد سیستم ایمنی و رفاه کلی را بهبود می بخشد. فردی که حالت ذهنی آرام دارد معمولا به آرامی و عمیق نفس می کشد. به طور مشابه، تمرین عمدی تنفس کنترل شده می تواند عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک را که فعالیت های غیرارادی بدن از جمله ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کند، کاهش دهد.
روش های مختلفی برای انجام تمرینات تنفسی وجود دارد، از جمله تنفس دیافراگمی و تنفس سریع.  هدف اصلی این است که تمرکز بر تنفس شکمی از تنفس بالای قفسه سینه تغییر یابد. همانند سایر تمرینات تنفسی، تنفس سریع به حفظ تعادل بین سیستم تنفسی و قلبی کمک می کند. در این تکنیک تنفس، مدت بازدم باید بیشتر از دم باشد. اگر دم برای تعداد 2 تا 4 ثانیه انجام شود، بازدم باید برای شمارش 4 تا 6 ثانیه انجام شود. هوا باید از طریق بینی به آرامی و عمیق استنشاق شود و اجازه دهد قفسه سینه و قسمت پایین شکم منبسط شود.  هنگام بازدم، هوا باید به آرامی از طریق دهان آزاد شود. روش دیگری برای تنفس وجود دارد که در آن هوا از طریق بینی با تعداد 4 استنشاق می شود و برای تعداد 4 در معده نگه داشته می شود. پس از آن، هوا از طریق دهان به تعداد 8 آزاد می شود. این روش برای تسکین درد بسیار مفید است.

منبع :Medical News 
مترجم : پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل