نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش کلیدی زنبوران عسل در حفظ تنوع زیستی جهان

به گزارش سیناپرس اردبیل، ادوارد او. ویلسون، زیست‌شناس مشهور بیان می‌کند: «زنبورها فقط برای تولید عسل خوب نیستند.  حشرات گرده افشان، به طور کلی، نقش مهمی برای ما و سیاره زمین دارند: با کار خستگی ناپذیر خود از تنوع زیستی و همراه با آن از سلامت ما محافظت می کنند».  
تنوع زیستی از اساسی ترین (تنوع ژنی) تا پیچیده ترین (تنوع اکوسیستم)، بزرگترین ثروت سیاره ما و بزرگ ترین راه نجات ما است. از دست دادن آن به معنای از دست دادن طیف گسترده ای از اکوسیستم ها، محصولات کشاورزی، گونه های جانوری و مهم تر از همه به معنای از دست دادن توانایی سازگاری با تغییرات محیط زیست است. تنوع زیستی به سیستم‌های کشاورزی اجازه می‌دهد بر شوک‌های محیطی، تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری‌ها غلبه کنند. 
در حدود 87.5 درصد از گیاهان وحشی در سطح جهان (حدود 308000 گونه)  تا حدی به گرده افشانی حیوانات برای لقاح وابسته هستند، در حالی که حدود 40 درصد از تولیدات کشاورزی جهانی از محصولاتی حاصل می شود که به کار حشرات وابسته هستند. تولید بیش از سه چهارم انواع عمده محصولات غذایی در جهان از گرده افشانی جانوران بهره می برند. به همین دلیل گرده افشان ها، همراه با تنوع زیستی، برای سلامت ما و سلامت کره زمین حیاتی هستند. با این حال، هر دو به دلیل اقدامات دیوانه وار ما نسبت به محیط زیست در معرض خطر هستند.
 فائو تخمین می زند که سه چهارم تنوع ژنتیکی محصولات کشاورزی در قرن گذشته از بین رفته است. در بیشتر موارد، اینها گونه هایی هستند که به بهترین وجه با خاک و اقلیمی که در آن رشد کرده یا پرورش یافته اند، سازگار هستند. آنها به استفاده کمتری از منابع ارزشمند مانند آب یا ورودی های خارجی، اغلب گران قیمت و مضر برای محیط زیست، مانند کودهای شیمیایی یا آنتی بیوتیک برای حیوانات نیاز دارند.  
آلودگی، شهرنشینی، جنگل زدایی، خشک شدن تالاب ها و مدیریت ضعیف کشاورزی، تنوع زیستی را از بین می برد. با این حال، بدون توجه به هشدارهایی که از اطراف می‌رسد، گسترش تک‌کشتی و کشاورزی فشرده ادامه دارد. کشاورزی مدرن کشاورزان را مجبور به استفاده از گونه‌های کمی از گیاهان و جانوران کرده است. این بخش به طور فزاینده ای در دستان چند شرکت چندملیتی متمرکز می شود که به منظور کنترل منابع ژنتیکی (گیاهان و حیوانات)، قصد دارند تعداد کمتری از گونه های گیاهی و نژادهای حیوانی را در سراسر جهان گسترش دهند.
 اما باز هم، همان تهدیدها بر گرده افشان ها ظاهر می شود. کشاورزی صنعتی با استفاده گسترده از تک‌کشت و استفاده بی رویه از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها، زندگی زنبورها را با مرگ کندوها به خطر انداخته است که در دهه اخیر احتمال اینکه آنها بتوانند نقش اکوسیستمی طبیعی را ایفا کنند، به خطر انداخته است. آنها  علاوه بر این تهدیدات قابل توجه، از دست دادن زیستگاه به دلیل مصرف بی رویه زمین، آلودگی و تغییرات آب و هوایی نیز که باعث دماهای غیرعادی و بارندگی نامناسب می شود که باعث منحرف شدن و مهار حشرات می‌شود. مدل کشاورزی اروپا در بن بست قرار دارد و تنوع زیستی، گرده افشان ها و سیستم غذایی که به آن وابسته هستیم را در معرض خطر قرار می دهد. اما راه حلی که وجود دارد یک سیستم کشاورزی بدون مواد شیمیایی است.

منبع: Medical News
مترجم : پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل