ضرورت توجه به رفع موانع قانونی و اجرایی بخش دانش‌بنیان

به گزارش سیناپرس اردبیل، استاندار اردبیل در این نشست گفت: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیشرفت استان اردبیل در آینده غیرقابل‌انکار بوده و هر جامعه‌ای در حوزه دانش‌بنیان رشد داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود و در این راستا لازم است توسعه این بخش در استان شتاب گیرد.
سیدحامد عاملی اظهار داشت: استان اردبیل با توجه به ظرفیت‌های موجود، در بخش دانش‌بنیان دچار عقب‌ماندگی است که تلاش برای رفع موانع قانونی و اجرایی در این خصوص ضروری است.
وی افزود: در حال حاضر افراد خلاق و با استعدادی در بین دانش‌آموزان استان اردبیل وجود دارند که باید از هم‌اکنون شناسایی و زمینه پرورش استعدادهای آن‌ها برای آینده استان فراهم شود.
عاملی با بیان اینکه حرکت در راستای توسعه دانش‌بنیان‌ها به‌صورت کیفی امسال باید جدی‌تر از سال پیش انجام شود، ادامه داد: مدیران و روسای دانشگاه‌ها باید در این راستا مسؤولانه‌تر از گذشته اقدام کرده و روند شناسایی فعالان این بخش و تلاش برای انبوه‌سازی تولیدات را با جدیت پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به احتمال بازگشایی مرزها در هفته‌های آتی، شناسایی افراد و مجموعه‌های دانش‌بنیان دارای ایده در خصوص گردشگری سلامت اهمیت دارد.
استاندار اردبیل رشد دانش‌بنیان‌ها در حوزه کشاورزی و سلامت استان اردبیل به‌شدت پایین عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این حوزه‌ها وجود دارد، باید مدیران مربوطه در این خصوص پیگیر بوده و دانش‌بنیان‌های مرتبط را شناسایی و جذب کنند.
وی خاطرنشان کرد: حفظ و حمایت از انسان‌های دانش‌پایه در رشته‌های مختلف گامی برای تولید ثروت در آینده استان اردبیل بوده و انتخاب دستگاه‌های مختلف و حتی واحدهای صنعتی برای ایجاد مراکز رشد اهمیت دارد.
رئیس قرارگاه اقتصاد دانش بنیان استان اذعان داست: با توجه به آغاز فعالیت کارگزاری دانش‌بنیان در استان اردبیل از خردادماه، با هدف تسهیل در صدور مجوزها، آموزش‌های لازم به فعالان این بخش داده شده و کارگزاری دانش‌بنیان در استان اردبیل دایر و صدور مجوزها نیز در داخل استان انجام می‌شود.
وی افزود: کوتاهی در اقدام و یا مدیریت موضوعی که با سرنوشت مردم مرتبط است، معصیت بوده و باید همه مدیران نسبت به رفع مشکلات مردم فارغ از دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر حساس باشند.

معاون فناوری مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز در این جلسه به نمایندگی از مجموعه مراکز رشد استان گفت: آنچه در نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده است توجه به علم و فناوری در تولید است که می تواند موجب رشد اقتصادی و اشتغالزایی شود.
مهران محمدی با بیان اینکه تاثیر دانش بنیانی باید در رشد اقتصادی استان قابل لمس باشد، اظهار داشت: مراکز تولیدی استان در سال دانش بنیان باید اتصال موثری با مجموعه های دانشگاهی و فناوری داشته و بهره گیری از دانش روز در صدد افزایش تولید، رشد اقتصاری منطقه و رفع معضل بیکاری برآیند.
وی افزود: حوزه فناوری استان اردبیل در دهه ۹۰ به ظهور و بلوغ مناسب رسیده است و ضرورت دارد در قالب قرارگاه اقتصاد دانش بنیان با پرهیز از موازی کاری ها و دوری از فعالیت های جزیره ای نسبت به بهره برداری از فرصت ها اقدام نماید.
محمدی با اشاره به ثمرات توجه به اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: در صورت توجه جدی به این عرصه خواهیم توانست در حوزه های آب، کشاورزی، گردشگری و صنعت استان ضمن ریل گذاری مناسب، امکان ثروت آفرینی را فراهم آوریم.
وی با تشریح روند موجود در عرصه فناوری کشور گفت: بنطر می رسد ضمن برقراری تعامل مطلوب با صندوق های پژوهانه ملی و با نگاهی به کم برخوردار بودن استان اردبیل، می توان امتیازات و تسهیلات مناسبی برای واحدهای فعال در مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان جذب نموده و ایده های موجود را در اختیار مراکز تولیری قرار داد تا رشد اقتصادی ملی و منطقه ای رقم بخورد.
معاون فناوری مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل اذعان کرد: پیچیدگی های غیر معمول در نهادهای متولی صدور مجوز، مانع توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان در استان است که ضرورت دارد نسبت به رفع آن ها اقدام شود‌.
وی از فعالیت ۱۱ مرکز رشد در استان اردبیل خبر داد و گفت: وجود ۳۶ شرکت دانش بنیان و ۱۲ شرکت خلاق همه طرفیت استان اردبیل نیست و باید با نکاهی ویژه هم کیفیت و هم کمیت را ارتقا دهیم تا نقش افرینی موثری در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین داشتا باشبم.
محمدی در ادامه به تشریح برنامه های حوزه های آموزشی، مشاوره، برگزاری رویدادها، اشتغالزایی مراکز رشد جهاددانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی و جهادکشاورزی استان اردبیل در سال ۱۴۰۱ پرداخت.
لازم به ذکر است؛ در این نشست ۳ ساعته روسای برخی دانشگاه‌های استان، رئیس پارک علم‌وفناوری و تعدادی از فعالان حوزه دانش‌بنیان، اقدامات انجام‌گرفته و مسائل این حوزه را بیان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا