تلاش محققان دانشگاه امیرکبیر در تولید بافت انسانی خارج از بدن با چاپگرهای زیستی

دکتر نبی‌الله ابوالفتحی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیردر گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان این که حدود سه سال پیش دانشگاه امیرکبیر با همکاری مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران یک کار پژوهشی بر روی چاپگرهای زیستی انجام داد گفت: این چاپگرها زیرمجموعه چاپگرهای سه بعدی در زمینه پزشکی هستند که ورودی آنها سلول‌های زنده است.

این دکترای مهندسی بافت تصریح کرد: با کمک چاپگرهای زیستی سلول‌های زنده مشخص کنار هم قرار داده می‌شوند تا یک بافت سه بعدی را خارج از بدن تولید و به نواحی از بدن که بافت آن از بین رفته است، پیوند زده شود که تولید این بافت یکی از چالش‌های مهم و اساسی حوزه مهندسی بافت است.

وی با اشاره به اینکه مهندسی بافت یکی از حوزه‌های جدید است که باعث تهیه بافت خارج از بدن انسان می‌شود، گفت: ترکیب علوم مختلف از جمله حوزه‌های سلولی، سلول‌های بنیادی، مواد و رباتیک منجر به ظهور چاپگرهای زیستی شده است.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در این مدت توانسته‌ایم سه نسل چاپگر را ساخته و ژل‌های مورد استفاده آنها را طراحی کنیم، گفت: در حال حاضر آماده تست سلولی سیستم و بررسی رشد سلول و امکان زنده ماندن آن هستیم.

این دکترای مهندسی بافت در پایان خاطرنشان کرد: این روش در مهندسی بافت به کار گرفته شده و دارای خروجی است که روشی سریع تر و ارزان تر در فرایند تولید یک بافت خارج از بدن انسان است و چالش‌های مهندسی بافت قدیم را کاهش داده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا